با افزایش سرعت فرآیند تولید و اقدام آن ها با تکنولوژی و اینترنتی شدن خیلی از کسب و کارها، رقابت شدیدی بین برندها به وجود آمده. به همین دلیل توجه به طراحی محصول و جزئیات طراحی که روی محصولات انجام میشه افزایش پیدا کرد و جلب رضایت مصرف کننده از محصول هدف اصلی کسب و کارها شد.
در این حالت انجام طراحی محصول به شغل های جزئی تری تبدیل شد و بابت طراحی اپلیکیشن، سایت و … هم عنوان های شغلی جدیدی پیدا شد

 چیست؟ Ui Ux

در هر جا که محصول و کاربر با یکدیگر ارتباط داشته باشند ui و ux هم درآنجا وجود دارد.
برای مثال فرض کنید قصد خرید مبلی را دارید ابتدا مبلی را که انتخاب کرده اید را از نظر زیبایی، رنگ پارچه و طرح بررسی میکنید( این Ui یا همان طراحی رابط کاربری است) حالا روی آن مینشینید تا از نظر راحتی و حسی که انتقال میدهد هم آن را بررسی کنید( این هم همان Ux یا تجربه کاربری است.) در انتخاب همین مبل ک کاربر و محصول با یکدیگر درارتباط هستند ui و ux نقش بسزایی داشت. حالا برای اینکه بهتر متوجه شید هر کدام را جداگانه توضیح میدهیم.

 

Ui یا رابط کاربری

Uiبه معنی طراحی رابط کاربری است. رابط کاربری یعنی هر آنچه که مخاطب در ظاهر یک سایت، اپلیکیشن و … می بیند اعم از رنگ، شکل،چینش و … که از جذابیت بصری هم برخوردار باشد گفته می شود.
اگر بخواهیم Ui را در دنیای واقعی هم تعریف کنیم میتوانیم به محصولاتی که در روزمرگی استفاده میکنیم مثل مبل، ساعت یا حتی سس گوجه فرنگی اشاره کرد.

 

Ux یا تجربه کاربری

Uiبه معنی طراحی رابط کاربری است. رابط کاربری یعنی هر آنچه که مخاطب در ظاهر یک سایت، اپلیکیشن و … می بیند اعم از رنگ، شکل،چینش و … که از جذابیت بصری هم برخوردار باشد گفته می شود.
اگر بخواهیم Ui را در دنیای واقعی هم تعریف کنیم میتوانیم به محصولاتی که در روزمرگی استفاده میکنیم مثل مبل، ساعت یا حتی سس گوجه فرنگی اشاره کرد.

 

مشاور تارینوتک
مشاوره رایگان
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
نیاز به تماس داری؟

UI و UX یک محصول واقعی

حتما بارها برای شما پیش آمده است که موقع مصرف یک سس گوجه فرنگی، دقیقا هنگامی که سس به انتها می‌رسد به سختی آن را از ظرف خارج می‌کنید و هرچه جعبه‌ی سس را تکان می‌دهید سس باقی مانده در ظرف خارج نمی‌شود، هرچند این ظرف‌ها ظاهر بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارند اما از طرفی تجربه‌ی چندان خوبی به شما منتقل نمی‌کنند.

 

با مشاهده‌ی این مشکل یکی از شرکت‌هایی که محصولات خوراکی تولید می‌کرد به این فکر افتاد که طراحی ظرف سس‌های خود را تغییر دهد، آن‌ها یک طرح عجیب برای ظروف سس خود به وجود آوردند، آن هم یک ظرف با سر پهن بود، به صورتی که شما به راحتی می‌توانستید سس را به صورت سر و ته نگهداری کنید، هرچند ظاهر چندان جذابی نداشت اما مشکل قبلی را به خوبی حل کرد و مصرف‌کنندگان به راحتی می‌توانستند تا انتها از محتوای سس مورد علاقه‌ی خود لذت ببرند و این دقیقا همان تجربه‌ی کاربری عالی برای مشتریان بود

UI و UX یک محصول مجازی

Ui و Ux دو بخش جدانشدنی از هم هستند وهمانطور ک قبلا گفتم در هر محصولی میشود این دو را پیاده سازی کرد و اختلال در یکی از آنها باعث نارضایتی مخاطبان نسبت ب آن محصول میشود در طراحی سایت به این دو مورد بایدتوجه بیشتری کرد تا سایتی که طراحی میشود هم از نظر بصری جذابیت داشته باشد و هم از نظر کارکردی جوری طراحی شده باشد که مخاطب بتواند نیازهای خودش را به راحتی رفع کند.
برای مثال شما ممکنه واردسایتی شوید که از نظر ظاهری بسیار جذاب باشد اما هنگام استفاده از ان دجار مشکل شوید و قسمت جستجو سایت را پیدا نکنید این موضوع باعث میشود شما حس گمراهی داشته باشید و نتوانید حس خوبی از ان بگیربد در نیجه با اینکه از نظر زیبایی این سایت خوب عمل کرده ولی از نظر عملکردی خوب نبوده و باعت نارضایتی مخاطب میشود.

 دیزاینر کیست؟ Ui/Ux

Ui/Ux دیزاینر کسی است که باید از مهارتهای ارتباطی، ارائه، همکاری و مهارتهای تخصصی برخوردار باشد. این شغل شامل ترکیبی از مسئولیت‌هاست که هم بتواند Ui را پیاده سازی کنید و هم Ux. آنها باید طرح های کاربر محور را با درک نیازهای کسب‌وکار، صدای مشتری، بازخورد مشتری و یافته‌های قابل استفاده ایجاد کنند.

مشاوره رایگان
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
نیاز به تماس داری؟

ویژگی هایی که در طراحی یک وب سایت کاربر پسند وجود دارد

محتوای باکیفیت ، طراحی زیبا و جذاب ، سادگی طرح ، سرعت بارگذاری بالا ، استفاده راحت از سایت، درک درست مخاطب از قالبندی سایت و…است. به عبارتی کاربر باید بتواند خیلی راحت جواب سوال هاب خود را پیدا کند و به آنچه میخواهد برسد.
در پایان باید گفت که امروزه طراحانی وجود دارند که در هر دو زمینه ui و ux تخصص دارند و برای طراحی وب سایت از هر دو تخصص خود همزمان استفاده می کنند تا نتیجه بهتر و اثربخش تری بگیرند‌.

 

تارینوتک با طراحی حرفه ای و اصولی Ui/Ux به واسطه ی داشتن تیمی قوی و ماهر، تجربه ای جذاب و خوشایند را برای شما رقم میزند.