اصول برچسب گذاری و تاثیر آن بر روی سئو

اصول برچسب گذاری و تاثیر آن بر روی سئو

یکی از سوالات متداولی که صاحبین وب سایت می پرسند این است که برچسب گذاری چیست و چه ارزشی دارد؟ چگونه می توان برای یک بلاگ برچسب گذاری کرد؟ تعداد مجاز برچسب گذاری چقدر است؟با اصول برچسب گذاری و تاثیر آن بر روی سئو در خدمت شما هستیم. یکی از سوالات متداولی که صاحبین وب سایت می پرسند این است که برچسب گذاری چیست و چه ارزشی دارد؟ چگونه می توان برای یک بلاگ برچسب گذاری کرد؟ تعداد مجاز برچسب گذاری چقدر است؟ در این مقاله با شما هستیم تا به تمامی سوالات شما در زمینه اصول برچسب گذاری و تاثیر آن بر روی سئو پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

به طور خلاصه می توان گفت برچسب ها در نوشتن یک محتوا برای سایت، ابزاری برای تعریف و تمایز داده ها می باشند. هنگامی که از برچسب استفاده می کنید، موتورهای جستجو و ربات های گوگل می توانند راحت تر معنی هر پاراگراف را بدانند و نیز این امکان برای کاربران فراهم می شود تا آنچه را که در یک صفحه جستجو می کنند، پیدا کنند. در این مقاله در خصوص اصول برچسب گذاری و تاثیر آن بر روی سئو مطالب مفیدی ارائه شده است که می تواند به دانش ما در این زمینه کمک کند.

اصول برچسب گذاری و تاثیر آن بر روی سئو

اگر هدف شما از سئو یک سایت بهبود بازدید وب سایت و به همین ترتیب افزایش ترافیک وب سایتتان می باشد، می بایست از استراتژی های هوشمند و جامعی پیروی کنید. این استراتژی ها سبب می شود با افزایش ترافیک درآمد شما نیز افزایش یابد. در صورتی که به تازگی صاحب وب سایت شده اید و می خواهید خود را در موتورهای جستجو تقویت کنید، پس از شروع سئو، به تدریج توجه موتورهای جستجو از اعتبار سایت به سمت کیفیت مطالبی که ارائه داده اید می رود.

ساختار مطالبی که نوشته شده است، ارتباط برچسب گذاری با موضوع نوشته شده و … همگی از دید ربات های گوگل به دور نمی ماند. بنابراین توجه به این جنبه ها نیز در موفقیت آنلاین شما نقش اساسی دارد. در واقع برچسب ها و یا تگ یکی از بخش هایی است که سیستم های مدیریت محتوا به صورت پیشفرض در اختیار شما قرار داده است تا از طریق آن بتوانید دسته های مختلف را به هم مرتبط کنید و کاربر را برای یافتن مقالات مشابه در میان انبوه مقالات راهنمایی کنید.

برچسب گذاری چیست؟

برچسب گذاری در واقع یک ابزار برای طبقه بندی محتوا و محصولات در وب سایت است و برای سر و سامان دادن مطالب وب سایت به کار گرفته می شود. به برچسب های سایت، تگ نیز گفته می شود. شما در واقع برای ایجاد ارتباط بین مطالب در دسته های مختلف باید از برچسب گذاری استفاده کنید. این دسته بندی ها موضوعات اصلی سایت ما را تشکیل می دهند.

برای سهولت دستیابی به مطالب سایت و حفظ سادگی پیشنهاد می شود دسته بندی سایت را از تعداد ۵ تا بیشتر نباشد. اگر تعداد دسته بندی ها زیاد باشد برای کاربر سردرگمی ایجاد می شود و ممکن است به سادگی وب سایت شما را ترک کند. اما در صورت کم بودن تعداد دسته بندی ها علاوه بر راحتی کاربر، نویسنده نیز به راحتی می تواند موضوع بعدی را انتخاب کند.

برچسب گذاری و یا تگ هدفی مشابه دسته بندی ها دارند، با این تفاوت که برچسب گذاری به محتوای هر نوشته وابسته است و برای نوشته های مختلف می تواند متفاوت باشد. در صورتی که دسته بندی بر اساس موضوع نوشته ایجاد می شود. برای ایجاد ارتباط میان دسته های مختلف می توان از برچسب گذاری استفاده کرد.

برچسب عنوان و تاثیر آن بر روی سئو

از مواردی که می بایست مورد بررسی قرار گیرد و در باب اصول برچسب گذاری و تاثیر آن بر روی سئو حائز اهمیت است، می توان به برچسب عنوان اشاره کرد. برچسب عنوان متعلق به بخش <head> و یا عنوان سایت است که در ابتدای محتوا نمایش داده می شود. این عنوان به طور معمول به صورت یک سرفصل قابل کلیک در serp ظاهر می شود. اما در نظر داشته باشید از این برچسب تنها یک بار می توانید استفاده کنید و در نوشته های بعدی نمی توان از همان برچسب مجددا استفاده کرد.

تگ های عنوان در واقع برای ارائه ایده کلی مطلبی که نوشته شده است، در نظر گرفته می شوند. اما آیا این عنوان و برچسب تاثیری بر روی رتبه بندی وب سایت شما دارد؟ از طرفی می توان گفت برچسب های عنوان دیگر درمانی برای ایرادهای سایت نیستند. زیرا ظاهرا این تگ ها دیگر گوگل را برای ارتقای رتبه متقاعد نمی کنند. از طرفی دیگر عناوین بهینه شده و در رده بندی بالاتر همچنان با هم در ارتباط هستند.

تگ عنوان چه تاثیری بر روی سئو دارد؟

عنوان صفحه در حال حاضر اولین چیزی است که کاربر مشاهده می کند و تصمیم می گیرد که وارد وب سایت شما بشود یا خیر. یک نوشته خوب و یک عنوان خوب به راحتی می تواند باعث شود وب ترافیک و تعداد کلیک وب سایت شما افزایش یابد که به نوبه ی خود تاثیر بسیار زیادی بر روی رتبه بندی شما خواهد داشت. یکی از نکات مهم در مورد اصول برچسب گذاری و تاثیر آن بر روی سئو این است که گوگل دیگر دیگر اهمیت ویژه ای برای کلمات کلیدی مشابه قائل نیست.

موردی که در بخش پیشین بیان شد بدین معنا نیست که کلمه کلیدی اهمیتی ندارد، بلکه تنها از اهمیت ۱۰۰ درصدی آن کاسته شده است. به عنوان مثال زمانی که شما یک عنوان مانند روند اجرایی طراحی سایت فروشگاهی را سرچ می کنید، در نتایج برتر و صفحه اولیه ممکن است تنها دو مورد را مشاهده کنید که عناوینی دقیقا یکسان با عبارت جستجو شده داشته باشند. این امر نشان می دهد که موتورهای جستجو تنها به عنوان تکیه نمی کنند و در خواندن و درک محتوا و متن نیز قدرت کافی بدست آورده اند.

نکات مهم در خصوص برچسب گذاری سئو برای عنوان:

  • در خصوص انتخاب عنوان و برچسب گذاری آن بایستی برخی از نکات رعایت شود که به شرح زیر می باشد.
  • به هر صفحه عنوان منحصر به فردی را بدهید و محتوای آن را به طور دقیق توصیف کنید.
  • طول عناوین صفحات شما می بایست در حداکثر ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر باشد.
  • کلمات کلیدی مهم یک صفحه را در ابتدای محتوا، به صورت کاملا طبیعی قرار دهید گویی عنوان را برای کاربران خود می نویسید. می توانید از آن درون یک جمله استفاده کنید.
  • از نام تجاری خود نیز می توانید در عناوین استفاده کنید.

 

نکات کلیدی برای برچسب گذاری

  • تعداد برچسب

تهدف از برچسب گذاری هدایت کاربران به سمت مقالات مشابه است. بنابراین تعداد برچسب ها نباید زیاد باشد. تعداد زیاد برچسب سه ایراد اساسی دارد. اولین ایراد این است که تعداد بالای برچسب گذاری باعث گمراهی و سردرگمی کاربر می شود و تجربه کاربر را خدشه دارد می کند.

در نظر داشته باشید هر سایت یک بودجه برای ایندکس شدن از طرف گوگل دارد و ربات های گوگل نیز یک زمان خاصی را به سایت شما اختصاص می دهند. در صورتی که تعداد برچسب گذاری بیش از مقدار لازم باشد، بودجه ایندکس شما صرف صفحات جدید و نه چندان با ارزش می شود و در نتیجه صفحات اصلی از دایره خارج می گردد.

از دیگر ایرادات برچسب گذاری زیاد، افزایش صفحات زامبی می باشد که نتیجه ی مستقیم برچسب گذاری زیاد و بی مورد است. صفحاتی که فقط یک مطلب در آن قرار داد هیچ ارزشی برای سایت شما ایجاد نمی کند.

  • کوتاه و مفید بودن برچسب

از دیگر اشتباهات رایج در برچسب گذاری، استفاده از برچسب های طولانی و جمله واره های تک بعدی است. برچسب های طولانی و تکراری ضربه عمیقی را به وب سایت وارد می کند که می تواند جبران ناپذیر باشد. برچسب های شما باید ترکیبی از دو یا سه کلمه باشد به نحوی که در راستای استراتژی شما باشد.

پیامدهای برچسب گذاری اشتباه

برچسب گذاری اشتباه علاوه بر اینکه سبب می شود صفحات زامبی سایت افزایش یابد، سئو سایت را نیز با مشکلات بزرگی روبرو می کند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • تولید محتوای تکراری

در صورتی که برچسب های شما دارای محتوای یکسان باشند سایت شما با مشکل بزرگی به نام duplicate content مواجه خواهد شد. مثلا فرض کنید شما یک مقاله در مورد دیجیتال مارکتینگ نوشته اید. اگر یکی از برچسب های شما سئو سایت باشد و دیگر بهبود سئو سایت. محتوا عملا در دو صفحه با مضمون یکسان منتشر می شود. این موضوع همان مسئله محتوای تکراری از نظر گوگل می باشد و مستقیما بر سئو سایت شما آسیب خواهد زد.

  • cannibalization

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با سرچ یک کلمه کلیدی، دو نتیجه را در گوگل داشته باشید. مثلا در نتایج برتر هم لندینگ پیج نمایش داده شود و هم یکی از نوشته های وبلاگ شما در همان صفحه نشان داده شود. این موضوع در ابتدا دستاورد خوبی به نظر می رسد. اما در نظر داشته باشید شما می توانستید به جای اینکه دارای دو لینک در یک صفحه باشید، لینک یک را در اختیار داشته باشید. این موضوع همان cannibalization می باشد. استفاده از برچسب مشابه با عنوان مقاله این مشکل را ممکن است برای شما ایجاد کند و دو صفحه شما با هم در صفحات گوگل با هم رقابت کنند که در نهایت این موضوع به ضرر شما تمام خواهد شد.

برچسب گذاری اشتباه را چگونه اصلاح کنیم؟

ممکن است شما به عنوان کارشناس سئو پروژه ای را قبول کنید که کارفرما و یا تیم قبلی سئوی آن بدون درک درستی از برچسب گذاری، با تگ اشتباه، عملکرد سایت را تحت تاثیر قرار داده اند. شما به عنوان یک متخصص سئو در ابتدا باید برچسب های مهم را بشناسید و از پتانسیل آن ها برای ارتباط صفحات با یکدیگر استفاده کنید. در حالت کلی شما دو راه اصلی برای از بین بردن برچسب های اشتباه دارید.

  • حذف برچسب ها

راحت ترین راه برای یک کارشناس سئو، حذف برچسب های اشتباه می باشد. دقت داشته باشید با این کار برچسب شما به صورت پیشفرص به صفحه ارور ۴۰۴ ریدایرکت می شود. اگر صفحه ۴۰۴ شخصی سازی شده و با کیفیتی در اختیار دارید، این کار مشکل بزرگی را ایجاد نمی کند.

  • ریدایرکت ۳۰۱ یا استفاده از canonical

از دیگر راه هایی که برای از بین بردن برچسب های اشتباه می توانید استفاده کنید و زامبی های پیج را از بین ببرید این است که آن ها را به صفحات و مقالات مرتبط ریدایرکت کنید. برای انجام این کار می توانید از رل کنونیکال استفاده کنید.

نکات طلایی برای برچسب گذاری در سئو

  • در انتخاب کلمه کلیدی مناسب وسواس به خرج دهید

همان طور که می دانید کلمه کلیدی در تولید محتوا نقش اساسی دارد. استراتژی کلمه کلیدی باید جزو قدم های اولیه برای تحقیقات کلمه کلیدی وب سایت شما باشد. برای انتخاب کلمات کلیدی سعی کنید از کلمات سه سیلابی، چهار سیلابی و یا کلمات دو سیلابی فرعی استفاده کنید. توجه داشته باشید که کلمه کلیدی انتخابی شما نباید با دیگر کلمات کلیدی وب سایت مشابهت داشته باشد. در واقع هیچ صفحه ای در وب سایت شما نباید با آن کلمه کلیدی بهینه شده باشد.

  • محتوای مربوطه را مورد عنایت قرار دهید

کلمه ی کلیدی انتخابی باید به طور منظم درون محتوا منتشر شود. همچنین وجود این کلمه کلیدی در تگ تایتل ها، صد کلمه اول و خلاصه محتوا خالی از لطف نیست.

  • اسکلت بندی

طراحی نامناسب ساختار صفحات آرشیو جزو همان فاکتورهایی است که قدرت ذخیره شده آرشیو ها را به هدر میدهد. البته تا حدودی حق هم دارید؛ با این در قدرت سیستم وردپرس حرفی نیست اما در این مورد تا حدودی کم لطفی کرده و و هیچ قالب و افزونه ای را به آن اختصاص نداده است. توصیه ما این است که یک برگه با طراحی دلخواه بسازید و صفحه برچسب مورد نظر را روی آن ریدایرکت کنید.

  • تولید محتوای اختصاصی برای برچسب

در نظر داشته باشید برای برچسب مورد نظر محتوای اختصاصی بایستی تولید شود و تمامی فوت و فن سئو بر روی برچسب مورد نظر پیاده سازی گردد. البته نیازی به نوشتن محتواهای طولانی و آسمان خراش نیست و یک متن ۵۰۰ کلمه ای برای آن کفایت می کند.

  • از داشتن متادیسکریپشن جذاب غافل نشوید

حتما شما نیز تجربه رویارویی با نتایجی از گوگل که دارای عناوین نامناسب و یا توضیحات نه چندان دلچسب داشته اند، روبرو شده اید. کلماتی مانند بایگانی و آرشیو نیز می تواند در زشت تر ظاهر شدن این محتوا سهیم باشد. این را بدانید که این گونه وب سایت ها با متادیسکریپشن های زننده دیگر رنگ لیست نتایج گوگل را هم نخواهند دید.

  • جادوی سئوی خارجی

برای برچسب گذاری علاوه بر سئو داخلی در سئو خارجی نیز مواجه هستیم. صفحات آرشیو مثل سطل بزرگی هستند که محتواهای مختلفی از آن سرچشمه میگیرد. در واقع هر چیزی که درون سطل بریزید به محتواهای زیر مجموعه هم نفوذ میکند. این مثال را گفتیم تا به این نتیجه برسیم بهتر است لینک سازی روی صفحات آرشیو انجام شود تا اعتبارش دامن مقاله های زیر مجموعه را هم بگیرد.

  • برچسب باید عمومی باشد

برچسب هایی که قابلیت تکرار ندارند و بسیار خاص می باشند، ارزش استفاده در سایت را ندارند. چرا که کمتر کسی برچسب های خاص را سرچ می کند. تکرار برچسب در مقالات مختلف می تواند باعث افزایش قدرت برچسب شده و می تواند برای شما بازدید کننده های خوبی را جذب کند.

  • برچسب ها کم باشد و پرقدرت

اگر برچسب را برای کمک به کاربر قرار می دهید بهتر است حتی الامکان کم باشد. برچسب های زیاد باعث گمراهی کاربر و ربات های گوگل می شود. صفحات کم اهمیت در واثع وقت گوگل را می گیرد و باعث می شود صفحات اصلی شما نادیده گرفته شود.

  • از برچسب های قبلی استفاده کنید

وقتی می توانید برچسب های قبلی را استفاده کنید، به دنبال تولید برچسب جدید نباشید. اگر تعداد صفحات بی ارزش در سایت شما زیاد باشد گوگل دیگر اعتمادی به کیفیت محتوای سایت شما نخواهد داشت.

  • مراقب برچسب های تکراری باشید.

یکی از مواردی که گوگل به شدت با آن برخورد می کند مبحث محتوای تکراری است. استفاده از کلمات مشابه که دارای معانی یکسان نیز هستند نشان دهنده درج محتوای تکراری است. بنابراین برچسب های خود را به گونه ای انتخاب کنید که مقاله معین و کاملا تکراری نداشته باشید.

نتیجه گیری

همانطور که در بالا گفتیم برچسب گذاری تاثیر بسزایی در سئو سایت دارند و از این طریق است که ترافیک ورودی وب سایت شما بیشتر می شود. البته از برچسب ها به منظور دسته بندی و افزایش کارایی سایت نیز به کار گرفته می شود، به این شرط که به درستی از برچسب ها استفاده شود.

اگر کلمه کلیدی تان را به عنوان تگ یا برچسب قرار دادید بهتر است از آن بیش از حد استفاده نکنید، زیرا با استفاده بیش از حد نه تنها عملکرد مطلوب سئو سایت را به دست نخواهید آورد، بلکه به آن نیز لطمه وارد می کنید.

گاهی اوقات ممکن است صفحاتی را در موتور جستجو بیابید که برچسب های مشابه زیادی دارند بعضی از آن ها ممکن است رتبه خوبی نیز داشته باشند. اما تک یک به شما این اطمینان را می دهد که علت کسب این رتبه به دلیل ضعیف بودن سایر رقبا در زمینه مطرح شده است. بهتر است همیشه کیفیت کارتان را فدای شیوه های نادرست و تکنیک های غیر اخلاقی نکنید شما با رعایت این اصل به کاربران و بازدید کنندگان وب سایت خود احترام می گذارید. امیدوارم مقاله تاثیر برچسب گذاری در سئو برای شما مفید بوده باشد.

نظرات

2 پاسخ

  1. سلام و عرض ادب
    مایه فروشگاه اینترنتی هستیم که محصولالتی داریم با ویژگی های مختلف یکی از محصولاتمون آیفون تصویری هست و cms ای که استفاده میکنیم پرستاشاپ هست.
    ما داخل دسته بندی آیفون تصویری فیلتر هایی داریم به عنوان مثال آیفون تصویری ۷ اینچ یا آیفون تصویری حافظه دار یا آیفون تصویری لمسی
    که مشتری میتونه با هر کدوم از این فیلتر ها آیفون تصویری مد نظر خودش رو انتخاب کنه
    حالا به دلیل اینکه این کلمات یعنی آیفون تصویری ۷ اینچ و آیفون تصویری حافظه دار توسط کاربران سرچ زیادی داره تصمیم گرفتیم برای هر کدوم از اینها برچسب هم درست کنیم ولی از اونجا که پرستاشاپ به ما داخل برچسب ها قابلیت فیلتر کردن رو نمیده یعنی کاربر وقتی وارد بر چسب آیفون تصویری حافظه دار شد دیگه نمیتونه برند مورد نظرش رو فیلتر کنه ما تصمیم گرفتیم برای این کلمات شاخه درست کنیم که به مشتری قابلیت فیلتر کردن رو بده .
    سوال اصلی من اینجاست اگه یک محصول مثلا آیفون تصویری تابا مدل ۱۰۷۰ که هم حافظه دار هست و هم ۷ اینچ بخواد داخل چندتا شاخه نشون داده بشه مشکلی از لحاظ سئو نداره
    آیا تعداد مشخصی برای اینکه یک مححصول داخل شاخه های مختلف نشون داده بشه هست ؟؟؟؟؟؟
    ممنونم میشم جواب بدید.

    1. سلام. چنانچه برچسب گذاری و انتخاب دسته بندی یک محصول بطور صحیح انجام بشه و واقعا محصول موردنظر دارای اون ویژگی ها باشه (برچسب ها و دسته بندی ها در متن توضیحات محصول ذکر شده باشه) مشکلی بابت انتخاب دسته بندی های مختلف برای یک محصول نیست و مسکل سئویی پیش نخواهد آمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *