نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو سایت

نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو سایت

برای درک اهمیت انتخاب کلمه کلیدی مناسب بهتر است ابتدا تعریفی از کلمه کلیدی داشته باشیم. کلمات کلیدی در اصل هدف اصلی سایت هستند و درون مایه صفحه را مشخص می نمایند. در تعریفی بهتر کلمه کلیدی، کلمه یا عبارتی است که شما میخواهید مخاطب سایت از طریق جستجو آن، وارد سایت شما شود. میتوان گفت تحقیق و انتخاب کلمه کلیدی مناسب اولین قدم قبل از شروع هر گونه اقدامات سئو می باشد. با مجموعه تارینوتک همراه باشید.

اهمیت انتخاب کلمه کلیدی مناسب پس از طراحی سایت در آن است که استراتژی تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی صورت گرفته و بازدید کنندگان از طریق همین کلمات سایت شما را پیدا میکنند. در اصل تحقیق و انتخاب کلمه کلیدی مناسب باید فرایندی مستمر باشد . شاید لازم باشد کلمات کلیدی قدیمی با کلمات جدیدتر و خاص تر جایگزین شوند. اگر در انتخاب کلمه کلیدی مناسب اشتباه کنید به احتمال زیاد با مشکلاتی روبه رو خواهید شد. از جمله این مشکلات میتوان به جذب ترافیک کم و یا ترافیک بی کیفیت، از دست دادن زمان و افزایش هزینه بهینه سازی، سردرگمی در بهینه سازی و … اشاره کرد. در مقابل انتخاب کلمه کلیدی مناسب میتواند باعث افزایش چشمگیر کاربران سایت شده و در اندک زمانی موجب ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو شود.

نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب

جهت انتخاب کلمه کلیدی مناسب میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید :

  1. تهیه لیستی از کلمات کلیدی مناسب

برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب بهتر است ابتدا لیستی از کلمات کلیدی ممکن و مرتبط را انتخاب کنید. به منظور تحقیق در مورد عبارات کلیدی از تکنیک هایی که در ادامه شرح میدهیم ،استفاده کنید.

کسب اطلاعات بیشتر: لندینگ پیج چیست و طراحی آن چگونه است؟

در مورد کسب و کار مورد نظر مطالعه نمایید : طبیعتا هر چه اطلاعات شما در زمینه موضوعی بیشتر باشد، ایده های بیشتری از کلمات کلیدی به ذهن شما خطور میکند. آشنا بودن با اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با یک موضوع میتواند موجب انتخاب کلمه کلیدی مناسب تری شود. در این مرحله از دید مشتریان به کسب و کار نگاه کنید تا بتوانید موضوعاتی که برای آنان جذاب است را پیدا کنید. میتوانید از صاحبان مشاغل برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب نظرخواهی کنید و خدمات و محصولات قابل ارائه را بررسی نمایید.

اهداف کسب و کار را تعیین نمایید: اهداف بلند مدت و کوتاه مدت کسب و کار مورد نظر را تعیین کنید. در حالت کلی تعیین اهداف در بهبود استراتژی سئو نیز بسیار مفید است. مشخص کردن اهداف سایت باعث میشود کلیه فعالیت های صورت گرفته در وب سایت هم راستا با هم باشند. انتخاب کلمه کلیدی هم جهت با اهداف کسب و کار میتواند تاثیر مهمی در سرعت بهینه سازی سایت داشته باشد.

تهیه لیست از موضوعات مرتبط و وابسته : بهتر است بعد از شناسایی اهداف کسب و کار ، آنها را به موارد کوچک تر تقسیم کنید . با این کار هم میتوانید در انتخاب کلمه کلیدی مناسب سریع تر به نتیجه برسید و هم کل حوزه مورد نظر خود را پوشش دهید.

شاید یکی از در دسترس ترین ابزار ها برای این منظور، استفاده از Google Suggestion می باشد. این ابزار محبوب ترین  پیشنهاد در حال حاضر در زمینه ی کلمه کلیدی مورد نظر را ارائه میدهد. با استفاده از این روش میتوانید عبارت های رایج و محبوب حوزه ی کاری مورد نظر را در کمترین زمان ممکن بدست آورید. همچنین برای انتخاب کلمه کلیدی طولانی میتوانید از این روش استفاده کنید.

  1. بررسی سایت های رقبا

ظاهر شدن در نتایج اولیه موتورهای جستجو پروسه ای کاملا رقابتی است پس شما در هر زمینه ای که وب سایت تان را راه اندازی کنید با سایت های رقیب نیز برخورد خواهید کرد. با یک جستجو ساده میتوانید رقبای خود را شناسایی کرده و با بررسی سایت آنها از کلمات کلیدی استفاده شده، آگاه شوید. تعداد صفحات رقبا را بررسی کنید، لینک ها داخلی و خارجی آنها را آنالیز کنید. متاتگ توضیحات و عنواین، موضوع مقالات و بسیاری از فاکتورهای دیگر را نیز بررسی نمایید. این فعالیت ها در انتها به انتخاب کلمه کلیدی مناسب به کمک شما خواهند آمد.

  1. استفاده از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی

در بسیاری از موارد فقط نمیتوان به دانش خود اکتفا کرد و گاهی لازم است اجازه دهید ابزارهای موجود در این راه چراغ راهنمای شما باشند . ابزارهای پرکاربرد فراوانی وجود دارند که در ادامه به چند مورد اشاره میکنیم .

نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو سایت
نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو سایت

ابزار های مناسب برای انتخاب کلمه کلیدی

در این مرحله شما لیستی از کلمات مرتبط با کسب و کارتان دارید که هر کدام آنها میتوانند کاندید انتخاب کلمه کلیدی مناسب شوند. مسلما از همه ی این عبارات نمیتوانید بعنوان کلمات کلیدی استفاده نمایید بنابراین باید چند مورد از با ارزش ترین کلمات را انتخاب نمایید. برای ارزیابی ارزش عبارات و کلمات بدست آمده و همچنین تخمین میزان رقابت پذیری کلمات بهتر است از ابزار های موجود برای این کار استفاده نمایید . در ادامه به توضیح برخی از این ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی مناسب می پردازیم.

کسب اطلاعات بیشتر: طراحی سایت با اصول سئو

  • Keyword Planner

برای بهینه سازی سایت برای موتور جستجو گوگل چه چیزی بهتر از استفاده از ابزارهای ارائه داده شده توسط خود گوگل! ابزار keyword Planner یکی از ابزارهای ارائه شده توسط موتور جستجو گوگل است. این ابزار اساسا برای ارائه راهنمایی در انتخاب کلمه کلیدی مناسب به کاربرانی است که میخواهند از پلتفرم AdWords استفاده کند. اما از آن برای انتخاب کلمه کلیدی ارگانیک هم میتوانید استفاده نمایید. استفاده از این ابزار رایگان بوده و برای دسترسی به آن تنها به یک اکانت گوگل نیاز دارید.

  • Google Search Console

گوگل سرچ کنسول ابزاری ست قوی برای تحقیق و انتخاب کلمه کلیدی مناسب که میتواند جزئیات کاملی از کلماتی که در ۹۰ روز گذشته کلیک داشته اند را نشان دهد. این ابزار امکان اعمال انواع فیلترها روی نتایج را میدهد تا شما بتوانید به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کنید. البته گوگل سرچ کنسول شامل ابزارهای دیگری نیز میباشد. در اصل این سرویس مجموعه ای از گزارش ها و ابزارهایی است که به مدیران وب سایت ها برای میدیریت و بهبود جنبه های مختلف وب سایت کمک میکند.

  • KWFinder

یکی از ابزارهای دیگری است که در انتخاب کلمه کلیدی مناسب میتوانید از آن بهره ببرید. این ابزار اطلاعات مفیدی در مورد هر کلمه کلیدی ارائه میدهد. از جمله حجم جستجوی ماهانه در یک سال اخیر، میانگین هزینه تبلیغات کلیکی، میزان دشواری کلمه، میزان رقابت کلمه و … .

  • io

در قسمت رایگان این ابزار میتوانید با وارد کردن عبارت کلیدی مورد نظر، کلمات کلیدی مرتبط به آنرا پیدا کنید. یکی از مزیت های این ابزار موجود بودن زبان فارسی در بین زبان های قابل انتخاب است. از این ابزار برای انتخاب کلمه کلیدی طولانی و همچنین انتخاب کلمه کلیدی که فرمت سوالی دارند میتوانید استفاده کنید.

  • Ahrefs

از این ابزار علاوه بر کمک گرفتن در انتخاب کلمه کلیدی مناسب، میتوانید به منظور تحلیل وب سایت رقبا، پیدا کردن وب سایت های رقیب ، جستجوی بک لینک ها، بررسی محتوا و … استفاده کنید. ابزار تحلیل رقبا به شما اجازه میدهد تا وضعیت ترافیک وب سایت و بکلینک های خارجی آنان را بررسی نمایید. برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب با استفاده از این ابزار میتوانید به دیتابیسی از کلمات کلیدی حاوی حدودا سه میلیارد کلیدواژه استفاده کنید، که این دیتابیس بطور مرتب در حال گسترش و به روز رسانی می باشد. این ابزار به شما این امکان را میدهد که وضعیت رتبه بندی کلمه کلیدی مورد نظر را از نظر سختی و آسانی بررسی نمایید. از دیگر امکانات جالب این ابزار در انتخاب کلمه کلیدی این است که میزان کلیک روی هر نتیجه، نرخ بازگشت کاربر و جستجوی دوباره کلمه کلیدی مورد نظر را نشان میدهد.

کسب اطلاعات بیشتر: اصول طراحی صفحه اول وب سایت

این ابزار دارای ویژگی هایی است که آنرا منحصر به فرد میکند. از جمله این ویژگی های میتوان به پشتیبانی از بیش از صد کشور، میزان سرچ دقیق ، نشان دادن میزان سختی کلید واژه ، نمایش میزان کلیک، بررسی SERP  و … اشاره نمود.

  • Google Trends

گوگل ترندز نیز یکی دیگر از سرویس هایی است که گوگل برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب ارائه میدهد. از این سرویس افراد فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ، وب مستر ها ، کاربران وب و افراد فعال در زمینه سئو استفاده میکنند. از این ابزار با اهداف مختلفی میتوان استفاده کرد از جمله مقایسه کلمات کلیدی مختلف ، میزان محبوبیت و میزان مورد جستجو قرارگرفتن کلمات کلیدی و … . البته این ابزار مانند keyword planner آمار دقیقی به شما ارائه نمی دهد ولی در عوض میتوانید چندین عبارت را با هم مقایسه کنید. در اصل گوگل ترندز تعداد جستجو های واقعی را نشان نمی دهد بلکه میزان محبوبیت عبارات را در بازه ی ۰ تا ۱۰۰ نمره میدهد. برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب بهتر است در کنار این سرویس از ابزارهای دیگری نیز استفاده نمایید.

نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو سایت
نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو سایت

انواع کلمات کلیدی

تا اینجای کار لیست اولیه کلمات کلیدی با استفاده از ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی محدود شده است .حال بهتر است با انواع کلمه کلیدی و ویژگی های آنان آشنا شوید تا انتخاب کلمه کلیدی درست تر داشته باشید. جهت طراحی سایت با مجموعه تارینوتک همراه باشید.

کسب اطلاعات بیشتر: روش های افزایش رتبه سایت در گوگل

کلمات کلیدی بر اساس تعداد دفعات جستجو توسط کاربران و طول کلمات به سه دسته تقسیم میشوند.

کلمه کلیدی اصلی(Head): به کلماتی گفته میشود که به صورت گسترده در فضای اینترنت جستجو می شوند. مانند خانه ، موبایل و … . کلمات کلیدی اصلی بسیار رقابتی هستند و معمولا کاربران از آنها در ابتدای هر گونه جستجویی استفاده می کنند. معمولا انتخاب کلمه کلیدی از این دسته پیشنهاد نمیشود چون در این نوع کلمات کلیدی منظور کاربر دقیقا مشخص نیست بنابراین انتخاب کلمه کلیدی اصلی ، نرخ تبدیل بالایی را نتیجه نمی دهد و از طرفی دیگر نیز سئو این کلمات هزینه بر است. در انتخاب کلمه کلیدی فراموش نکنید که هدف شما داشتن نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری است.

کلمه کلیدی عبارتی یا میانی (Middle Tail): در این نوع کلمات کلیدی کاربر هدف مشخص تری نسبت به کلمات کلیدی اصلی دارد. این عبارات نیز رقابتی بوده و معمولا از دو تا سه کلمه تشکیل شده اند. انتخاب کلمه کلیدی معمولا از این دسته صورت میگیرد. البته توجه داشته باشید به دلیل پر رقابت بودن این نوع کلمات معمولا زمان زیادی برای نتیجه گرفتن نیاز دارند. انتخاب کلمه کلیدی مناسب از این نوع ، انتخابی بهتر و هوشمندانه تر است از انتخاب کلمه کلیدی از نوع کلمه کلیدی اصلی.

کلمه کلیدی طولانی (Long Tail): کلمات کلیدی طولانی عباراتی هستند که از سه کلمه یا بیشتر تشکیل شده باشند. کلمات طولانی در اغلب موراد رقابت و حجم جستجوی پایین تری دارند زیرا اکثر صاحبان مشاغل در انتخاب کلمات کلیدی مناسب سراغ عبارات کوتاه و پر رقابت و با میزان جستجو بالا می روند. برای موفقیت در سئو کلمات کوتاه علاوه بر صبر و حوصله نیاز به صرف هزینه های زیاد دارید. ولی در مقابل انتخاب کلمه کلیدی طولانی هدفمند بوده و همین موضوع سبب موفقیت در کسب و کارهای آنلاین میشود. استفاده هوشمندانه از این کلمات باعث افزایش ترافیک ورودی سایت شده و باعث بهبود نرخ کلیک خواهد شد. بعبارت دیگر این کلمات نرخ تبدیل بالا داشته و احتمال تبدیل مخاطب به مشتری را بهبود میدهند . در انتخاب کلمه کلیدی از عبارات کلیدی طولانی غافل نشوید زیرا طبق گزارشات اخیر موتور جستجو گوگل امروزه کاربران از جستجو های کلمات تک واژه ای بسیار کمتر از قبل استفاده میکنند.

کلمات کلیدی از نظر محتوا نیز به دسته های زیر تقسیم میشوند:

  • کلمات کلیدی مارک دار: این نوع کلمات کلیدی شامل نام برند و یا بخشی از نام برند هستند. در صورتیکه کلمه مشابهی با اسم برند یا نام برند خود را سئو کرده باشید امکان اینکه کاربر با جستجوی کلمه مشابه برند شما ، وارد سایت شما شود بسیار زیاد خواهد بود. انتخاب کلمه کلیدی مرتبط با نام برند ، باعث افزایش آگهی بازدید کنندگان از کسب و کار شما خواهد شد.
  • کلمات کلیدی توصیف کننده مشتری: (Customer Defining keyword) این نوع کلمات کلیدی مخاطبان اصلی شما را توصیف میکنند. در اصل کلمه کلیدی توصیف کننده مشتری شامل عباراتی است که مشتریان شما به وسیله آنها خودشان را معرفی میکنند. دلیل اهمیت این نوع کلمات کلیدی در آن است که میتوانید مخاطبان اصلی خود و یا افرادی که کسب و کاری مرتبط با شما دارند را شناسایی کنید. این نوع عبارات در انتخاب کلمه کلیدی مناسب بسیار مفید خواهند بود زیرا مخاطبان مورد نظر شما را مورد هدف قرار میدهند.
  • کلمات کلیدی مرتبط با محصول: (Product Defining Keyword) انتخاب کلمه کلیدی مرتبط با محصول میتواند گزینه ی مناسبی باشد برای توضیح محصولات وب سایت برای مخاطبان آن. بکار بردن این نوع کلمات کلیدی برای فروش محصولات میتوانند ایده ی جالبی باشد . معمولا کاربرانی که از کلمات توصیفی و تعریفی برای پیدا کردن محصول یا خدمات استفاده میکنند، به دنبال یک محصول مشخص هستند و در واقع جستجوی هدفمندی دارند. ویژگی کلمات کلیدی توصیف کننده محصول این است که با وجود اینکه نرخ جستجوی پایینی دارند ولی نرخ تبدیل بالایی دارند. برای یافتن این کلمات کلیدی کافیست چند سوال را مد نظر داشته باشید. مخاطبان هدف وب سایت چگونه محصول را معرفی میکنند ، مشتریان با چه کلماتی شناخته میشوند، و …
  • کلمات کلیدی آموزشی: انتخاب کلمه کلیدی آموزشی برای رفع نیاز کاربران و بازاریابی محتوا توصیه میشود. در عمل مشاهده شده که این کلمات دارای میزان جستجوی بسیار زیادی هستند و برای وب سایت هایی مناسب خواهند بود که در طول روز قصد دریافت ترافیک بالایی را دارند.
  • کلمات کلیدی با هدف جغرافیایی : این نوع کلمات کلیدی حاوی نام مکان و عباراتی با این مضمون میباشند. در اینجا کاربران جستجویی هدفمند دارند که محدود به یک محیط جغرافیایی خاص میباشد. معمولا کاربران بر حسب مکان زندگی خود به دنبال یافتن خدمات و محصولات در محدوده جغرافیایی خود هستند. انتخاب کلمه کلیدی که جستجو محلی بالایی داشته باشد باعث افزایش ترافیک بازدید سایت شما خواهد شد.
  • کلمات کلیدی فصلی: انتخاب کلمه کلیدی فصلی برای سایت های فروشگاهی حتما پیشنهاد میشود. این نوع کلمات در طول ایام خاص استفاده میشوند و در صورت استفاده به موقع از آنها میتوانند موجب جذب مخاطب و فروش بیشتر شوند. این کلمات چون محبوبیت دائمی ندارند و فقط محدود به یک دوره خاص میباشند میزان رقابت در این کلمات پایین بوده و سئوپذیری راحت تری دارند.
  • کلمات کلیدی همیشه سبز: عباراتی هستند که همیشه دارای جذب ترافیک مناسبی اند و در مقابل برخی از کلمات دارای تاریخ انقضا هستند ، این کلمات مخاطبان همیشگی خود را دارند. انتخاب کلمه کلیدی همیشه سبز در بلند مدت میتوانند باعث کاهش هزینه تولید محتوا و افزایش ترافیک سایت شوند.
نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو سایت
نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو سایت

کسب اطلاعات بیشتر: ابزارهای رایگان برای سئو سایت

سخن پایانی

همانگونه که پیش تر اشاره شد انتخاب کلمه کلیدی نقش بسازیی در بهینه سازی و سئو سایت دارند. انتخاب کلمه کلیدی مناسب میتواند باعث سریع شدن روند بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو شود. از این رو لازم است برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب حداکثر توان خود را بکار گیرید تا به نتایج مطلوبی برسید. در این مقاله سعی شد با ارائه مراحل انتخاب کلمه کلیدی و توضیح در مورد ابزار های مورد استفاده ، انتخاب کلمه کلیدی را برای شما راحت تر نماییم. هرچند کمک گرفتن از افراد متخصص در این زمینه همیشه بهترین راه حل است! آژانس دیجیتال مارکتینگ تارینوتک با داشتن تیم متخصص در زمینه سئو میتواند در انتخاب کلمه کلیدی به شما یاری رساند. طراحی سایت، سئو و بهینه سازی سایت های مختلف در زمینه کسب و کارهای متفاوت نشان دهنده توانایی تیم حرفه ای تارینوتک می باشد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *