بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت

بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت

در سال های اخیر طراحی وب سایت یکی از بهترین شیوه های معرفی محصولات و خدمات است. اهمیت انتخاب بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت از این رو است که برای تاثیر گذاری بر بازدید کنندگان و ترغیب آنان به بازگشت دوباره به وب سایت، طراحی ظاهری سایت باید مناسب و جذاب باشد. یکی از المان های ظاهری مهم در صفحه فونت های بکار رفته در آن است. از این رو انتخاب بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت مهم ترین قدم در جذب مخاطبان خواهد بود.

اهمیت انتخاب بهترین فونت های فارسی

طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات اکثر کاربران پس از ورود به وب سایت در طول پنج ثانیه تصمیم میگیرند صفحه را ترک کنند یا در صفحه بمانند. جذاب ترین محتوا هم بدون ارائه مناسب نمی تواند باعث جذب بازدید کننده گان باشد. تجربه نشان داده است انتخاب بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت بطور مستقیم بر افزایش نرخ تعامل وب سایت تاثیر می گذارد. مهم ترین مزیت انتخاب فونت مناسب، بهبود بخشیدن تجربه کاربری یا UX است. این بدان معناست که با انتخاب بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت میتوانید ترافیک ورودی مناسبی در صفحات خود ایجاد کنید و مشخص است که داشتن ترافیک ورودی مناسب هدف اول هر کسب و کار اینترنتی است. در این مقاله قصد داریم بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت را بررسی نماییم.

ویژگی های مهم فونت های انتخابی در طراحی سایت

بدون شک اولین ویژگی که باید در انتخاب بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت در نظر داشته باشید ، ویژگی خوانایی آن است چرا که محتوا و موضوع وب سایت هر چه که باشد فونت غیر خوانا باعث خستگی چشم کاربر خواهد شد و جذابیت محتوا نمیتواند مانع ترک کاربر شود. فونت های با سایز کوچک و غیر استاندارد و یا فونت های فانتزی و شکسته شاید برای اکثریت بازدید کنندگان وب سایت قابلیت خواندن نداشته باشند. در ادامه این مقاله به تفصیل در مورد بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت توضیح داده خواهد شد.

کسب اطلاعات بیشتر: نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو سایت

همچنین مد نظر داشته باشید که در انتخاب بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت میتوانید برای بخش های مختلف سایت مانند محتوای اصلی، بنر، عناوین و … از فونت های مختلفی استفاده نمایید. در این پروسه علاوه بر توجه به فونت، باید به سایز نوشته ها و رنگ آنها نیز توجه نمایید. بعنوان نمونه فونت های انتخاب شده برای عناوین، بولد تر و بزرگ تر از متن اصلی هستند. برای محتوای اصلی صفحه که کاربر را به مدت طولانی تر درگیر خواندن می نماید استفاده از فونت های با سایز استاندارد توصیه می شود. همچنین قسمت های مهم و یا لینک ها بهتر است با رنگی متفاوت نمایش داده شوند. در کنار انتخاب بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت و توجه به سایز فونت، استفاده از فواصل مناسب هم بسیار مهم می باشد. رعایت فاصله مناسب بین کلمات باعث افزایش خوانایی متن شده و از خستگی چشم کاربران جلوگیری میکند.

بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت
بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت

انتخاب بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت بر اساس محتوا

همانگونه که از عنوان این بخش مشخص است در اینجا برای انتخاب بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت، به محتوای تولید شده در وب سایت توجه می نماییم. نکته بسیار مهم در انتخاب بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت آن است که مخاطب عمده خود را شناسایی نمایید. بسته به حوزه کاری وب سایت میتوان فهمید چه کسانی بازدید کننده احتمالی وب سایت خواهند بود. به عنوان مثال در انتخاب بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت های شرکتی به این نکته توجه نمایید که محتوای مورد استفاده این گونه وب سایت ها بیانی رسمی دارند پس از فونت های استاندارد در متون رسمی استفاده نمایید و از فونت های با انحنای زیاد پرهیز کنید. ولی در مقابل در انتخاب بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت های فروشگاهی میتوانید از فونت های متنوع تر و فانتزی تری استفاده نمایید زیرا وب سایت های فروشگاهی عموما بیانی صمیمی تر دارند و نوع ارتباط با کاربران در این وب سایت ها متفاوت است.

در مثالی دیگر سایت های خبری را در نظر بگیرید. در وب سایت های خبری عمده ارتباط با بازدید کنندگان از طریق محتوای متنی است و از طرفی محدوده وسعیی از مخاطبان از اقشار مختلف در گروه های سنی مختلفی را در بر میگیرند پس در اینجا هم استفاده از فونت های استاندارد و ساده که خوانایی بالایی دارند، میتواند بهترین انتخاب باشد. وب سایت های آموزشی نیز با توجه به گروه سنی مخاطبان خود باید بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت را انتخاب نمایند. در صورتیکه مخاطب آموزش های ارائه شده در وب سایت از گروه سنی نوجوان هستند استفاده از فونت های فانتزی و دارای انحنا میتواند باعث جذاب تر شدن خواندن محتوای آموزشی شود . البته حتی در این گونه موارد هم خوانایی فونت را در اولویت اول خود قرار دهید و خوانایی را فدای زیبای نکنید!

کسب اطلاعات بیشتر: طراحی سایت با اصول سئو

بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت

در ادامه به بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت اشاره خواهد شد. در مورد هر فونت توضیحاتی ذکر خواهد شد تا راهنمای شما باشیم در انتخاب بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت های مورد نظرتان. در ابتدا فونت های غیر رایگان را معرفی کرده و سپس به فونت های رایگان می پردازیم.

  • ایران سنس: این فونت در سال ۱۳۹۳ طراحی و عرضه شد. فونت ایران سنس برای مدت های طولانی جز فونت های بسیار رایج در وب سایت های فارسی زبان بوده است. لبه های گرد حروف ایران سنس ساختار نوک تیز فونت های قدیمی را به چالش کشید. فونت ایران سنس به چند دلیل توانسته بین بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت قرار گیرد. اول آنکه علارغم ظاهر جدیدش تا حد زیادی ساختار و تناسب فونت های پرکاربرد فارسی را حفظ نموده و به همین دلیل بسیار آشنا به نظر میرسد و به راحتی مورد قبول بسیاری قرار گرفت. دلیل دوم سادگی آن و مطابقت طراحی آن با سلیقه و فرهنگ ایرانی است. در این فونت از شکل های هندسی و شکسته در حروف خبری نیست و طراحی حروف کاملا استاندارد است. به همین دلیل برای استفاده در طیف گسترده ای از وب سایت ها مناسب است. هم وب سایت های شرکتی و هم سایر وب سایت ها میتوانند از این فونت استفاده نمایند. این فونت در شش قلم مختلف ارائه شده است . جالب است بدانید از ۳۸۵ وب سایت و اپلیکیشن راه یافته به مرحله نهایی جشنواره وب و موبایل سال ۹۸ ، ۵۴ درصد از این فونت استفاده کرده اند.
بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت
بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت
  • ایران یکان: این فونت نیز جز فونت های پرکاربرد در وب سایت ها و اپلیکیشن هاست که در سال ۱۳۹۵ طراحی و معرفی شد . بسیاری از برند ها سایت های خود را با این فونت طراحی کرده اند. در جشنواره سال ۹۸ حدود ۱۵ درصد وب سایت ها و اپلیکیشن های راه یافته به مرحله نهایی از این فونت استفاده کرده اند. ایران یکان دارای ۸ وزن است. از دیگر ویژگی های این فونت آن است که برای هر نوع تبلیغاتی نیز مناسب هستند. این فونت نیز بدلیل ترکیب دو فونت فارسی پرطرفدار یکان و ایران سنس ، از خوانایی بسیار بالایی برخوردار است، پس برای استفاده در محتوای متنی طولانی نیز بسیار مناسب بوده و پرکاربرد است.
  • فونت انجمن: این فونت در سال ۱۳۹۸ طراحی شده است و در مدت کوتاهی بسیاری از توجهات را به خود معطوف کرده است. ویژگی مهم این فونت استفاده گسترده از آن در ساخت عکس نوشته ها میباشد. این فونت با حمایت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران تولید شده است . این فونت دارای ۱۲ وزن مختلف می باشد. یکی دیگر از خصوصیات مهم این فونت که آن را جز بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت قرار داده است ، خاصیت فشرده سازی آن بدون آسیب به فرم حروف میباشد و به اصطلاح از له شدگی حروف جلوگیری میکند. در موقعیت هایی که نیاز است متن در فضایی مشخص و غیر قابل تغییر قرار گیرد استفاده از فونت های انجمن راه حلی حرفه ای می باشد تا هم نوشته در سایز مناسب و خوانا قرار گیرد و هم شکل حروف و کلمات حفظ شود . همچنین در این فونت متناسب بودن فضاهای منفی بین حروف و جایگزاری درست نقطه ها کاملا حرفه ای پیاده سازی شده است به طوری که در این فونت نقاط برخی حروف نسبت به حروف بعد و قبل خود تنظیم میشوند.
  • فونت دانا: این فونت از هندسه خاصی شامل خط مستقیم و دایره استفاده میکند و به جز در موارد محدودی از منحنی آزاد استفاده نمیکند. تایپ فیس این فونت نزدیک به خط نسخ میباشد و در متون طولانی خوانایی آن حفظ میشود. این فونت دارای ۱۳ وزن متنوع میباشد که در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار منتشر شد. در صورتیکه میخواهید از سادگی فونت های ایران سنس و ایران یکان فاصله بگیرید این فونت انتخاب مناسبی خواهد بود. فونت دانا دارای ویژگی های منحصربه فردی میباشد که آنرا در زمره بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت قرار میدهد. از جمله این ویژگی ها به داشتن حجم کم برای بارگزاری در وب سایت ها میتوان اشاره کرد. همچنین نازک ترین وزن در فونت دانا از هر فونت فارسی دیگری که تا کنون موجود بوده اند، ظریف تر است. در این فونت شکل فشرده ی کلمات ریال و تومان در دسترس است.

کسب اطلاعات بیشتر: بررسی مزایا و معایب طراحی سایت با وردپرس

  • فونت فرهنگ: این فونت بر اساس فونت های نسخ مرسوم در مطبوعات ایران طراحی شده است. این فونت در اصل نوسازی تایپ فیس هایی مانند زر، نازنین و … است . در طراحی تایپ فیس این فونت از شکستگی های محدود ، برش های گرد و منحنی های زیاد استفاده شده است ولی با این حال بسیار خوانا و رسمی می باشد . فونت فرهنگ دارای طیف کاملی از ۹ وزن مختلف است. یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر خوانایی فونت بودن فضاهای خالی موجود بین حروف و جایگذاری درست نقطه ها میباشد.
  • ایران شارپ: فونت ایران شارپ سعی میکند تا جای ممکن به فونت های مرسوم ایرانی معاصر نزدیک باشد. در این فونت به نوعی طراحی نوک تیز فونت های قدیمی مثل نازنین، زر و … حفظ شده است. فونت ایران شارپ جز بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت هایی میباشد که دنبال وب سایتی نه چندان مدرن می باشند. مجموعه فونت ایران شارپ در حال حاضر در ۳ وزن در دسترس است. نکته قابل توجه در مورد این فونت هماهنگی کامل وزن ها ست. این ویژگی موجب میشود با تغییر وزن حروف ، پاراگراف ها حتی یک پیکسل هم جابجا نشوند و طراح سایت از تغییر وزن کلمات ترسی نخواهد داشت.
  • فونت ایران سنس دست نویس: فونت ایران سنس دست نویس یا IRANSansDN همان فونت ایران سنس است که بصورت دست نویس تغییر کرده است. در این نوع شکل حروف تغییر کرده و شاهد یک فونت متفاوت هستیم. این فونت دارای ۳ وزن میباشد. مهمترین ویژگی که موجب شده این فونت جز بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت باشد این است که حالت صمیمی تر و انسانی تری دارد. امروزه برخی از صاحبان کسب و کار تمایل به ایجاد صمیمیت با بازدید کنندگان دارند پس برای ایجاد این حس میتوانید از این فونت بهره بگیرید. این فونت در عین حال که حالتی دست نویس دارد از خوانایی بالایی برخوردار است.

تا کنون در مورد بهترین فونت های غیر رایگان فارسی برای طراحی سایت صحبت شد. حال به بررسی بهترین فونت های رایگان فارسی میپردازیم. جهت سئو و طراحی سایت با مجموعه تارینوتک همراه باشید.

  • فونت وزیر: این فونت در سال ۱۳۹۴ با یک وزن منتشر شد و در طول زمان توسعه یافته و هم اکنون در ۶ وزن قابل دسترسی است. از مهمترین ویژگی های این فونت که آنرا جز بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت قرار داده است میتوان به لایسنس کاملا رایگان آن و همچنین خوانایی بالای این فونت اشاره نمود.
  • فونت تنها: این فونت یکی از فونت هایی است که حالت دست نویس داشته و جز فونت های فانتزی میباشد. این فونت بر اساس فونت های صمیم و وزیر ساخته شده است. فونت تنها بر عکس سایر فونت های فانتزی، دارای خوانایی بسیار بالایی میباشد. این فونت به دلیل استفاده از گوشه های گرد و انحنای زیاد بکار رفته در حروف ، حس ایام کودکی و سالهای تحصیلی ابتدایی را به بازدیدکنندگان القا میکند. در صورتیکه مخاطبان وب سایت گروه سنی نوجوان هستند استفاده از این فونت پیشنهاد میشود. البته وب سایت هایی که از بیانی طنز گونه برای محتوای خود استفاده میکنند نیز میتوانند از این فونت برای ایجاد ظاهری متفاوت بهره ببرند.
  • فونت لاله زار: این فونت از سبک نوشتار دوران دهه ۵۰ میباشد و فونت تیتر نویسی روزنامه ها در آن دوران میباشد. این تایپ فیس در سال ۱۳۹۴ به پشتیبانی گوگل طراحی شده است. فونت لاله زار حالت نمایشی دارد و از شیوه خاص حروف نگاری استفاده میکند. این فونت حالتی دوستانه و غیر رسمی ایجاد میکند . ویژگی جالب فونت لاله زار پشتیبانی کامل از زبانهای فارسی ، عربی و اردو است. فونت لاله زار تلاشی کوچک برای احیا فرم سیال و پرتحرک خوشنویسی فارسی – عربی با یک تایپ فیس مدرن است.

کسب اطلاعات بیشتر: اصول طراحی اسلایدر سایت

بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت
بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت
  • فونت میترا: این فونت یکی از فونت های بسیار نام آشنا در بین فونت های فارسی میباشد. این فونت بهبود یافته فونت نازنین می باشد و بیشتر در متون رسمی کاربرد دارد و در اغلب نامه نگاری های رسمی استفاده میشود . فاصله حروف در این نوع فونت نسبت به فونت نازنین کمتر است و زیبایی و خوانایی بیشتری به بازدید کننده القا میکند.
  • فونت ساحل: یکی دیگر از فونت های خوانا و زیبا که بصورت رایگان میتوانید از آن استفاده کنید فونت ساحل است. این فونت بسیار به فونت ایران سنس نزدیک می باشد. این فونت از ۴ وزن تشکیل شده است . این فونت بسیار شبیه به فونت گندم میباشد بطوریکه میتوان گفت این دو فونت صرفا در وزن ها با هم تفاوت دارند . فونت ساحل دارای وزن ضخیم و تیتر نیز میباشد.
  • فونت نوتو کافی: این فونت جز فونت های فانتزی میباشد. ظاهر متفاوت این فونت باعث شده بسیاری از طراحان وب سایت این فونت را در گروه بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت قرار دهند.

سخن پایانی

همانگونه که پیش تر مطرح شد انتخاب بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت از قدم های مهم در طراحی سایت می باشد. فونت هایی که در این مقاله مطرح شدند جز بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت از دید کاربران وب سایت ها بوده اند. با توجه به ویژگی های گفته شده برای هر فونت و هم چنین با در نظر گرفتن محتوا ، نوع بیان مورد نظر و مخاطب وب سایت باید بهترین فونت را برای طراحی ظاهری وب سایت انتخاب کنید. ولی در نظر داشته باشید درصورتیکه وب سایت مخاطبان زیادی دارد میتوانید از فونت های تجاری و غیر رایگان استفاده نمایید و در صورتیکه وب سایت کوچکی دارید استفاده از فونت های رایگان پیشنهاد میشود. همچنین برای داشتن طراحی منسجم تر و یکپارچه تر استفاده از نهایتا دو نوع فونت پیشنهاد میشود.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *