تفاوت سئو و گوگل ادوردز چیست؟

تفاوت سئو و گوگل ادوردز چیست؟

در دنیایی که تکونولوژی هر ثانیه در حال پیشرفت است، رقابت نیز به همین شدت در حال گسترش می باشد. در این میان راه های مختلفی برای پیروزی در رقابت وجود دارد که از میان آن ها می توان به طراحی سایت، سئو و یا گوگل ادوردز اشاره کرد. این روزها در اینترنت رقابت بر سر جایگاه اول است. همه ی ما می دانیم وب سایتی که در نتیایج برتر گوگل ظاهر می شود در واقع توانسته است گوی رقابت را ببرد و میدان را از آن خود کند. حتما می دانید تنها موتور جستجویی که بیشترین طرفدار را دارد گوگل می باشد و بسیاری از کاربران موتور جستجویی جز گوگل نمی شناسند.

یکی از روش هایی که گوگل برای پیشی گرفتن از رقبا پیشنهاد کرده است، استفاده از گوگل ادوردز است. با استفاده از هر دو روش یعنی گوگل ادوردز و سئو می توان به نتایج برتر رسید. اما سوال اینجاست تفاوت سئو و گوگل ادوردز چیست و کدام یک بهتر است؟

سئو سایت چیست؟

منظور از سئو در واقع بهینه سازی سایت برای برای موتورهای جستجو و به ویژه گوگل می باشد. هر ساله گوگل برای بهینه سازی الگوریتم های خود از روش های جدیدی استفاده می کند تا در نهایت بتواند بهترین وب سایت ها را در نتایج برتر برای کاربران نمایش دهد. سئو سایت کار آسانی نیست و در واقع راضی کردن ربات های گوگل و در کنار آن کاربران نیازمند گذشتن از هفت خان رستم می باشد. همچنین می توان گفت دیدن نتیجه ی تلاش با استفاده از سئو نیز زمان زیادی را می طلبد. منظور از سئو در واقع رعایت مواردی است که در نتیجه ی آن کاربر از دیدن وب سایت شما احساس رضایت کند. اما سوال این است که در سئو چه کارهایی باید انجام داد؟ مواردی که برای بهینه سازی وب سایت خود باید انجام دهید بسیر متنوع است. اما سئو در حالت کلی به دو دسته کلی سئو داخلی و سئو خارجی دسته بندی می شود. منظور از سئو داخلی تمامی عملیاتی است که می بایست در داخل سایت و برای قسمت های مختلف آن انجام شود و منظور از سئو خارجی مواردی است که برای بیرون سایت صورت می پذیرد تا سایت به بهترین شکل ممکن بهینه شود. در ادامه چندین روشی را که برای بهینه سازی سایت صورت می پذیرد، برای شما بیان می داریم. با ما همراه باشید.

واکنش گرایی: ریسپانسیو کردن سایت و یا همان واکنش گرایی در واقع سازگاری سایت برای تمامی نمایشگرها در ابعاد مختلف است. یعنی وقتی کاربر وب سایتی را با تلفن همراه خود باز می کند المان های سایت بهم نریزد و تمامی عناصر درست نمایش داده شوند. امروزه ریسپانسیو کردن سایت جزو موارد بسیار مهم محسوب می شود که از دید ربات های گوگل نیز به دور نیست.

بک لینک سازی: از دیگر مواردی که به شما کمک می کند وب سایت شما با سرعت بالاتری سئو شود، بک لینک سازی است. با این روش لینک وب سایت شما در سایت های دیگر قرار داده می شود و امکان دارد بازدیدکنندگان دیگر سایت ها به سایت شما نیز رجوع کنند. اما در نظر داشته باشید اگر این مورد به صورت اشتباهی رخ دهد ممکن است از سوی گوگل جریمه شوید و در پنالتی قرار بگیرید.

بهینه سازی محتوا: از معمول ترین روش ها برای بهبود سایت، استفاده از محتوا می باشد. زیرا کاربران با خواندن محتوای شما تایم طولانی تری در سایت سپری می کنند و از دید گوگل این مورد به دور نمی ماند. البته این مورد در گرو داشتن یک محتوای جذاب و غیر تکراری می باشد. چرا که نوشتن محتوای تکراری نیز به همان نسبت می توان تاثیر منفی بر روی وب سایت شما داشته باشد.

سرعت سایت: کاربران به هنگام گشودن وب سایت های مختلف به شدت عجول هستند و تنها به دنبال نتیجه ی سرچ خود می باشند. در صورتی که وب سایت شما سرعت پایینی داشته باشد و دیر تر از حد معمول باز شود، بلافاصله توسط کاربر بسته می شود که در این صورت گوگل وب سایت شما را یک وب سایت معتبر در نظر نمی گیرد.

گوگل ادوردز چیست؟

در باب تفاوت سئو و گوگل ادوردز این بار به سراغ تعریف گوگل ادوردز می رویم. همان طور که در بخش پیشین اشاره شد، گوگل امکاناتی را برای مدیران وب سایت ها در نظر گرفته است. یکی از این امکانات تبلیغات به وسیله گوگل است تا سایت خود را بتوانید به سرعت در نتایج جستجو بیاورید. البته این تبلیغ نیازمند پرداخت هزینه می باشد. می توان گفت گوگل ادوردز یک سرویس تبلیغاتی از جانب گوگل می باشد تا وب سایت شما برای مدتی دارای رتبه باشد.

مبنای کار گوگل ادوردز براساس کلمات کلیدی می باشد. شما در طول ثبت نام کلمات کلیدی مورد نظر را انتخاب می کنید، سایت شما از طریق این کلمات کلیدی به کاربران نمایش داده می شود. در ضمن شما باید مبلغی را برای پرداخت به گوگل تعیین کنید. گوگل برای کلمات کلیدی شما مبلغتان را تقسیم می کند و هر گاه کاربری بوسیله جست و جوی کلمه کلیدی شما سایت شما را از طریق گوگل ادوردز رویت نماید از حساب شما مبلغی کم می گردد . ثبت نام در این سرویس کمی پیچیده می باشد. تبلیغات در گوگل ادوردز برای بسیار ی از سایت ها که نو پا می باشند بسیار تاثیر گذار خواهد بود زیرا به سرعت به ابتدای لیست آمده و توسط کاربران شناخته می شوند . البته این سرویس نیازمند مدیریت و تخصص می باشد تا اداره گردد.

تفاوت سئو و گوگل ادوردز

پس از تعریف این دو گزینه حال زمان آن فرا رسیده است که به بررسی تفاوت سئو و گوگل ادوردز بپردازیم. بهینه سازی سایت از طریق سئو یکی از روش هایی است که همه ی وب مستران آن را انجام می دهند و البته زمان زیادی می خواهد تا نتیجه ی آن مشاهده شود به همین دلیل گاهی سئوکاران از روش های منفی و از طریق سئو سیاه وارد عمل می شوند و سایت خود را بهینه می کنند. در ادامه می خواهیم به بررسی تفاوت سئو و گوگل ادوردز به صورت گام به گام بپردازیم با ما همراه باشید.

  • محل نمایش گوگل ادوردز و سئو در سایت

هنگامی که شما برای وب سایت خود از تبلیغات گوگل ادوردز استفاده می کنید، اگر کلمه کلیدی مورد نظر شما توسط کاربران جستجو شود، تبلیغ کلیکی شما در بالاترین جایگاه گوگل نمایش داده می شود. سایت هایی که در ابتدای نام خود عبارت سبز رنگ را دارند و یا کلمه Ad نمایش داده می شود از تبلیغات کلیکی ادوردز استفاده کرده اند و سایر سایت ها با استفاده از سئو به نتایج مورد نظر رسیده اند.

گوگل برای نمایش ترتیب تبلیغات از دو پارامتر اصلی استفاده می‌کند، یکی میزان هزینه پیشنهادی بابت هر کلیک و پارامتر دوم Quality Score یا امتیاز کیفی تبلیغ که تاثیر بیشتری نسبت به پارامتر اول دارد.

  • هزینه تبلیغ با گوگل ادوردز و سئو

از دیگر تفاوت سئو و گوگل ادوردز می توان به هزینه های آن اشاره کرد که هریک را به صورت جداگانه شرح می دهیم.

سئو: با استفاده از سئو نیازی به پرداخت هزینه به گوگل بابت کلیک در وب سایتتان ندارید. به طور کلی سئو سایت نتیجه ی تلاش و زمان شما می باشد ولی باید مراحل سئو را به طور کامل آموخته باشد تا به صورت دائمی بتوانید وب سایت خود را به نتایج برتر برسانید. با این کار شما به صورت دائمی ترافیک موثری از مشتریان را جذب خود می کنید که در نهایت حاصل تلاش خود را خواهید دید.

توجه داشته باشید در هر مرحله ای که سایت با تلاش های شما رشد می کند نیاز به تلاش بیشتری نسبت به مرحله اول دارید. بنابراین اگر اطلاعات کافی از سئو ندارید و یا اینکه زمان کافی برای سئو سایت ندارید بهتر است آن را به متخصصین سئوکار بپردازید.

گوگل ادوردز: بر خلاف سئو این روش نیازمند صرف هزینه می باشد. گوگل ادوردز به شما اجازه می دهد به سرعت تبلیغات خود را در معرض دید عموم افرادی قرار دهید که نیازمند خدمات و یا محصولات شما هستند. همان طور که در بخش های پیشین اشاره شد، تبلیغ در گوگل نیازمند پرداخت های کلیکی است به این معنی که شما باید مشخص کنید چه مبلغی را در ازای هر کلیک به گوگل پرداخت می کنید.

  • زمان رسیدن به هدف

سومین تفاوت سئو و گوگل ادوردز در زمان رسیدن به هدف می باشد. سئو وب سایت در خوشبینانه ترین حالت ممکن به ۶ ماه زمان نیاز دارد تا بتوانید وب سایت خود را به جایگاه های بالا برسانید. در طی این مدت شما علاوه بر تولید محتوا باید دیگر روش ها برای سئو سایت را بر روی وب سایت پیاده سازی کنید. البته بسته به میزان رقابت و فعالیت دیگر رقیبان این زمان می تواند کوتاه تر و یا طولانی تر باشد.

اما در مورد گوگل ادوردز موضوع زمان به نحوی دیگر رقم خورده است. شما با ساخت یک وب سایت و شارژ حساب کاربری خود در گوگل ادوردز بلافاصله می توانید تبلیغ خود را در صفحه اول گوگل مشاهده کنید و این پروسه به زمان دو الی سه ساعته نیاز دارد.

  • هدف گیری تعداد کلمات

چهارمین تفاوت سئو و گوگل ادوردز این است که با استفاده از سئو شما می توانید بر روی یک کلمه کلیدی مخصوص تمرکز کنید و در کنار آن دیگر کلمات هم خانواده با این کلمه کلیدی نیز رشد خواهند کرد ولی کلمه ای که شما بر روی آن تمرکز کرده اید بیشترین میزان رشد را خواهد داشت.

در گوگل ادوردز در لحظه می توانید تعداد بیشماری از کلمات کلیدی را هدف قرار دهید و تمامی مشتریانی که در صنف کاری شما هستند را جذب خود کنید. این مورد به خصوص برای فروشگاه های اینترنتی بسیار کارآمد است.

از دیگر تفاوت سئو و گوگل ادوردز می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • با استفاده از گوگل ادوردز شما می توانید روی وب سایت های گوگل و وب سایت هایی که از گوگل ادسنس استفاده می کنند نیز تمرکز کنید. اما با استفاده از سئو تنها در نتایج جستجو ظاهر خواهید شد.
  • در صورتی که پس از گدشت مدتی شما کمپین گوگل ادوردز را متوقف کنید، ترافیک شما نیز متوقف می شود. اما زمانی که با استفاده از سئو ترافیک سایت خود را افزایش می دهید، این ترافیک تا مدت زیادی ادامه خواهد داشت.
  • با ادوردز محاسبه ی ROI آسانتر است در حالی که با سئو این کار سخت تر است چرا که عوامل زیادی هستند که در آن نقش داشته و تنها دخل و خرج و درآمد تبلیغاتی در آن دخیل نیست.
  • ادوردز در بالا و پایین نتایج جستجو ظاهر می شود و شما می توان تحت شرایطی یکی از این جایگاه های تبلیغاتی را از آن خود کنید.

آیا می توان از گوگل ادوردز و سئو به طور همزمان استفاده کرد؟ 

باید بگوییم نه تنها این امکان وجود دارد، بلکه باید به یکی از اصلی ترین اهداف شما تبدیل شود که برای افزایش بهره وری از وب سایت خود داشته باشید.

برخی از افراد اذعان دارند زمانی که شما ترافیک سئو را دریافت می کنید دیگر نیازی به ترافیک ادوردز ندارید. اما این یک نگرش اشتباه است. حتی اگر از جایگاه خوبی برخوردار باشید باز هم می توانید از ادوردز استفاده کنید و ترافیک بیشتری را دریافت کنید.

دلیل دیگر این امر این است که شما با استفاده از گوگل ادز می‌توانید به سرعت و طیف گسترده ای از کلمات کلیدی را مورد هدف قرار داده و اقدام به جذب مشتری کنید. حال آنکه شاید وب سایت شما به ازای تمامی کلمات کلیدی هدف، در لینک‌های بالا قرار نداشته باشد. البته نکته دیگر اینکه حتی اگر به لینک‌های بالا رسیده باشید رقبای شما با استفاده از تبلیغات گوگل ادز به جایگاه‌های بالاتر از شما رسیده و مشتریان شما را به خود جذب خواهند کرد.

هم چنین میتوان در  ادوردز برای تست پاسخ مشتری، کلمات کلیدی خاص به کار رود. برای مثال برندها می توانند تبلیغاتی را برای کلمات کلیدی ای که برایشان بهینه‌سازی کرد انده، انجام دهند. آنها بعدا می‌توانند مشتریانی که روی تبلیغ کلیک کرده اند را دنبال کنند و ببینند که چقدر وارد صفحه ی فرود و بقیه ی سایت شده اند. کلمات کلیدی ای که بازدیدکنندگانی با نرخ بالاتر و تعامل بیشتر را به ارمغان می آورد، اولویت بالاتری نسبت به کسانی که این عوامل را ندارند، دارند.

برنده رقابت صفحه اول کیست؟ گوگل ادوردز و یا سئو؟

اگر بخواهید از شیوه های درستی برای قرار گرفتن در نتایج برتر گوگل استفاده کرد تنها دو راه پیش روی شما قرار دارد. در مرحله اول باید به فکر سئو سایت باشید و وب سایت خود را برای موتورهای جستجوی گوگل بهینه کنید؛ که برای رسیدن به این هدف باید محتوای با کیفیت تولید کنید. در این میان تمامی فیلترهای گوگل نیز باید رعایت شود. این را هم در نظر داشته باشید برای گرفتن نتیجه با استفاده سئو باید صبور باشید. در واقع نتایج سئو زمانی زمان بر اما دائمی می باشد.

گوگل راهکارهایی به شما پیشنهاد می دهد تا زمان کوتاه تری به نتایج برتر دست پیدا کنید. اما این کار نیز بی دردسر نیست و به ازای هر کلیکی که بر روی وب سایت شما انجام می شود، می بایست هزینه ای را به گوگل پرداخت کنید.

در حالت کلی می توان گفت سئو روشی دائمی و پربازده است، اما تبلیغات گوگل ادوردز برای استراتژی های کوتاه مدت بسیار مناسب می باشد.

تبلیغات گوگل ادوردز چه تاثیری بر سئو وب سایت دارد؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای مشتریان پیش می آید این است که بدانند آیا تبلیغات گوگل ادوردز تاثیری هم بر روی سئو سایت دارد؟ به طور قطع می توان گفت تبلیغات هیچ گونه تاثیری بر روی سئوی وب سایت ندارد. اگر تا به امروز گمان می کردید با پرداخت هزینه به گوگل می توانید جایگاه وب سایت خود را بهبود ببخشید از همین لحظه بر این باور غلط خاتمه دهید.

آیا تبلیغات گوگل ادوردز برای وب سایت من مناسب است؟

در پاسخ باید گفت فرقی نمی کند در چه زمینه ای فعالیت می کنید. تبلیغات تحت هر شرایطی می تواند به بهبود کسب و کار شما کمک کند با این وجود توصیه می شود وب سایت هایی که دارای محصول و یا خدماتی برای ارائه به مشتری هستند، به سراغ تبلیغات و پرداخت هزینه بروند.

البته این را هم در نظر داشته باشید که این توصیه ما، به معنی آن نیست که نمی‌توانید برای برند شدن یا افزایش ورودی‌هایتان، از تبلیغات گوگل استفاده کنید. تبلیغات گوگل ادز، به شما این امکان را می‌دهد تا با هزینه کم، ترافیک زیادی را راهی وب سایتتان کنید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *