زبان های طراحی سایت

زبان های طراحی سایت

هر یک از زبان های طراحی سایت مزایا و معایب خاص خود را دارد اما باید توجه داشت که این مزایا و معایب منحصر به کاربرد آن است و کاربرد زبان های طراحی سایت با یکدیگر متفاوت است. بنابراین انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی کار درستی نیست و شما می بایست با توجه به هدف خودتان بهترین زبان را انتخاب کنید.

ساختار وب سایت

پیش از اینکه در مورد انواع زبان های طراحی سایت به بحث و تبادل نظر بپردازیم، بهتر است ساختار یک وب سایت را بررسی کنیم. ساختار کدهای وب سایت از دو بخش کلی سمت کاربر (front-end) و بخش سمت سرور (back-end) تشکیل شده است. سمت کاربر همان ظاهر سایت است که با زبان های مختلفی مانند html ،css ،javascript و… طراحی شده است. بخش سمت کاربر تنها یک صفحه استاتیکی است که مخاطبین آن را می توانند مشاهده کنند.

بخش سمت سرور وظیفه انجام عملیات های مختلف بر روی داده ها، محاسبات و پردازش روی داده ها را بر عهده دارد. فرض کنید در یک وب سایت هستید و می خواهید ثبت نام انجام دهید. دکمه ثبت نام را مشاهده کنید. ظاهر این دکمه و محل قرارگیری آن توسط سمت کاربر طراحی شده است که توسط مخاطبین ملموس و قابل رویت است. اما بخشی که اطلاعات ورودی شما را چک می کند و در پایگاه داده ذخیره می کند به کدهای سمت سرور مربوط می شود که از دید مخاطب به دور است و در واقع پایه یک وب سایت را تشکیل می دهد.

چگونگی انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی

در انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب عوامل زیادی دست دارند که در این بخش به آن ها می پردازیم. در نظر داشته باشید انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب از میان زبان های طراحی سایت وابسته به نوع کاربرد شما دارد. مهم ترین این عوامل عبارتند از:

  • سادگی کاربری
  • سرعت اجرا و امنیت
  • کارایی وب سایت
  • بازار کار
  • سرعت توسعه
  • تکنولوژی مورد استفاده
  • وابستگی به platform
  • نحوه پشتیبانی
  • بهینه بودن برای موتورهای جستجو

 

انواع زبان های طراحی سایت

زبان های طراحی سایت که در این بخش بیان می شود مرتبط با سمت سرور می باشد. با ما همراه باشید.

python

زبان برنامه نویسی پایتون در سال ۱۹۹۱ با هدف ساده تر کردن برنامه نویسی ایجاد شد که تاکنون طرفداران بسیاری را برای خود کسب کرده است به طوری که برخی طراحان سایت آن را بهترین زبان برنامه نویسی دانسته اند.

زبان برنامه نویسی پایتون صرفا برای توسعه وب ساخته نشده است و در تحلیل داده، نوشتن برنامه های دسکتاب، و حتی در زمینه یادگیری ماشینی و علم داده نیز کاربرد دارد. در حالت کلی می توان گفت در میان زبان های طراحی سایت این زبان چند منظوره می باشد و منحصر به یک زبان نمی باشد.

یادگیری پایتون بسیار ساده است و منابع یادگیری آن در صفحه های نت فراوان است. یی از ویژگی های برجسته پایتون این است که کتابخانه های بسیاری دارد و این امر باعث می شود بسیاری از امکانات را با تعداد خطوط کمتری از کد پیاده سازی کرد.

نکته منفی زبان برنامه نویسی پایتون در کندتر بودن سرعت اجرای کدهای آن است که در مقایسه با سایر زبان هیا طراحی سایت مانند جاوا این سرعت بسیار پایین است. این کندی و نکته منفی دلیل خاص خود را دارد که می توان به مفصری بودن و پویایی ذاتی پایتون اشاره کرد.

در حالت کلی پایتون جزو ۱۰ زبان برتر بوده و در ایران هم گرایش به این زبان اخیرا افزایش یافته است. پس با استفاده از این زبان به راحتی می توان به کسب درآمد دست یافت.

Ruby

طراحی و توسعه زبان رابی به سال ۱۹۹۰ در ژاپن باز می گردد. در ابتدای انتشار، نسخه های متعددی از این زبان توسعه یافت ولی نسخه پایدار آن در سال ۲۰۰۶ منشتر شد. محبوب ترین فریم ورکی که در چند سال اخیر بر پایه زبان رابی توسعه یافته است ruby on rails می باشد.

رابی یک زبان متن باز، متمرکز بر سادگی است و کاربرد اصلی آن توسعه وب است. از مهم ترین وب سایت هایی که توسط این زبان توسعه یافته است می توان به توییر اشاره کرد. اگر با دیگر زبان های طراحی سایت اشنایی ندارید. توصیه ما این است که با زبان رابی شروع به یادگیری نکنید زیرا یادگیری این زبان کمی دشوار است و منابع کمتری برای یادگیری آن پیدا می کنید. بعلاوه نسبت به دیگر زبان های طراحی سایت تقاضای کمتری در بازار دارد.

Php

زبان Php یک زبان منبع باز است که در سال ۱۹۹۴ توسط یک کاندایی به وجود آمد. برنامه هایی که توسط این زبان نوشته می شوند قابلت اجرا در لینوکس و ویندوز و مکینتاش را دارند. نام بانک اطلاعاتی این زبان mysql است و آخرین نگارشی که از آن در دسترس است نسخه پنجم آن است.

از ویژگی های برجسته آن می توان به بالا بودن سرعت اجرای کد، یادگیری آسان، رایگان بودن ابزار کار با Php و وجود منابع آموزشی فراوان برای یادگیری اشاره کرد. طبق اخرین گزارش ۷۸ دردص از وب سایت های فعال از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند.

سایت های معروفی چون فیسبوک و ویکی پدیا از Php استفاده کرده اند و این زبان بازار کار خوبی نیز در ایران دارد. ذکر این نکته هم ضروری است که زبان Php ماژولار نیست و برای اپلیکیشن های پیچیده مناسب نمی باشد.

java

محبوب ترین زبان برنامه نویسی که در سال ۱۹۹۱ با شعار “یک بار بنویس، همه جا اجرا کن” روی کار آمد جاوا می باشد. شعار زبان جاوا بدین معنی است که این زبان قابل حما است و در کامپیوترها مختلف با سخت افزارهای گوناگون قابل اجرا می باشد. در حالت کلی این زبان بسیار شبیه به ++C می باشد.

برای نوشتن برنامه های تحت وب، دسکتاپ، ربات و حتی برنامه های پیچیده تر از این زبان می توان استفاده کرد. بازار کار زبان جاوا در ایران نسبتا خوب است و بیشتر در زمینه دسکتاب مورد استفاده قرار می گیرد.

بیان این نکته هم لازم است که زبان جاوا با جاوااسکریپ متفاوت است و این دو زبان شباهتی به یکدیگر ندارند.

#C

سی شارپ زبان ساخته شده توسط مایکروسافت می باشد که پایه این زبان سی است. موارد استفاده زبان سی شارپ مشابه زبان جاوا می باشد و برای پروژه های بزرگ اقتصادی انتخاب مناسبی است. این زبان جواب گوی نیازهای شما در پلتفرم های مختلف مانند ویندوز، اندروید، IOS و… می باشد.

در صورتی که از میان زبان های طراحی سایت سی شارپ را برگزیده اید، فقط دانستن این زبان و اشنایی با آن کافی نیست و باید تکنولوژی هایی مانند asp.net تحت #c را نیز استفاده کنید.

این زبان در ایران نیز کاربرد فراوانی دارد و سایت هایی مانند دیجی کالا، ورزش ۳ از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند.

طراحی سایت با ASP.NET

این کلمه مخفف active sever page یا صفحات فعال تحت سرور است. این زبان در سال ۲۰۰۲ توسط کمپانی مایکروسافت معرفی شده و اکنون به یکی از پرقدرت ترین زبان های طراحی سایت تبدیل شده است. اپلیکیشن هایی که توسط این زبان نوشته می شود در سرورهای ویندوز قابل اجرا می باشد و بانک اطلاعاتی آن sql server  است.

ASP.NET به شما امکانات ساده ای برای شروع برنامه نویسی می دهد. در واقع با داشتن ماژول های آماده و کاربری آسان می توان گفت کار کردن با این زبان اندکی ساده تر از دیگر زبان های طراحی سایت است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *