شناسایی ارزش کلمات کلیدی

شناسایی ارزش کلمات کلیدی

نقش کلمات کلیدی در سئو سایت را به طور مستقیم می توان در تاثیرگذاری آن ها در افزایش بازدید مطالب در گوگل بررسی کرد.به نظر شما مهم ترین بخش سئو کجاست؟ سئو را چگونه باید شروع کرد. سئو از چه ابزاری برای رساندن شما به صفحه اول گوگل استفاده می کند؟

اینها همه سوالاتی هستند که صاحبین کسب و کار که به تازگی صاحب وب سایت شده است در ذهنشان نقش می بندد. در این مقاله می خواهیم در مورد ارزش کلمات کلیدی و نقش ویژه آن ها در سئو با شما به بحث و تبادل نظر بپردازیم. بیایید در ابتدا داستانی در مورد کلمات کلیدی بخوانیم.

چندی پیش یکی از مشتریان برای دریافت پکیج سئو به شرکت ما مراجعه کرد. مشکل خود را به این صورت عنوان کرد که پیش از این وب سایت خود را به یک سئوکار گمنان سپرده است تا به نوعی با هزینه کمتری بتواند وب سایت خود را سئو کند. سئوکار نیز وب سایت را در برخی از کلمات کلیدی به صفحه اول رسانده است. اما همچنان خبری از مشتری نیست. هنگامی که کلمات کلیدی را برای ما نوشت تابحال آن کلمان را نشنیده بودم. برخی کلمات چند سیلابی ناآشنا که ممکن است از میان هزاران نفر تنها ۱۰ با آن کلمات آشنایی داشته باشند.

ظاهرا سئوکار محترم کلمات کلیدی پیشنهاد نکرده بود و مشتری عزیز نیز بدون اطلاع قبلی تنها کلماتی سخت که مرتبط با صنف خود بود، را برای سئوکار ارسال کرده بود. اینکه در یک کلمه کلیدی لینک اول باشید تنها زمانی ارزش دارد که کلمه ی کلیدی مورد نظر از ارزش بالایی برخوردار باشد.

در حالت کلی می توان گفت هم ترین بخش سئو کلمات کلیدی می باشد. اما این مسئله به این معنی نیست که باید از هر کلمه کلیدی برای افزایش رتبه سئو سایت استفاده کرد. بلکه به این معنایت که باید از کلمات کلیدی که از میزان جستجوی بالایی برخوردار هستند و در واقع ارزش کلمات کلیدی بالاست، استفاده کنیم. اما سوال این است که چگونه کلمه کلیدی درستی را در صنف خود انتخاب کنیم؟ و یا حتی اینکه چگونه می توان ارزش کلمات کلیدی را شناسایی کرد. در این مقاله می خواهیم به شما آموزش دهیم که از چه تکنیکی می توان استفاده کرد و ارزش کلمات کلیدی را بالا برد.

نقش کلمات کلیدی در سئو سایت

نقش کلمات کلیدی در سئو سایت را به طور مستقیم می توان در تاثیرگذاری آن ها در افزایش بازدید مطالب در گوگل بررسی کرد. در کنار این موضوع رعایت یک سری نکات در نوشتن محتوا ضروری است.

یکی از این نکات داشتن عنوان جذاب است به طوری که بتواند کلمه کلیدی را هم دربر بگیرد تا هم نظر مخاطب را جلب کند و هم بتوانید در گوگل امتیاز بالایی کسب کنید. نکته دیگر آن رعایت چگالی کلمه کلیدی در متن است. یعنی کلمه کلیدی مورد نظر باید در متن تکرار شود ولی این تکرار نباید بیش از اندازه باشد. بدین منظور نباید چگالی کلمه کلیدی در متن بیش از هفت درصد باشد.

باید در کنار رعایت کردن درست آن ها در متن همراه باشد. مورد بعدی آوردن کلمه کلیدی در متاتگ است. متاتگ همان توضیحی است که در پائین عنوان سایت در موتور های جست و جو نمایش داده می شود و با نام description معروف است.

بنابراین اگر کلمه کلیدی را در متاتگ به کار برده باشیم، گوگل آن را بولد خواهد کرد و شانس کلیک شدن متن و سایت مورد نظر ما افزایش می یابد. کلمات کلیدی خوب، موجب بهینه سازی وب سایت و ارائه بهتر خدمات از جمله فروش محصولات سایت می شود.

تکنیک های شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند

تولید محتوا بدون داشتن کلمات کلیدی و یا شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند در واقع آب در هاون کوبیدن است. بدون برنامه ریزی و هدف گذاری تاثیر فعالیت های شما بر روی وب سای بسیار کاهش می یابد. بنابراین قبل از تولید محتوا در ابتدا باید مسیر و هدف را مشخص کرد. برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی در ابتدا سه پرسش اساسی را از خود بپرسید.

کاربران چه عباراتی را بیتشر جستجو می کنند؟

این عبارت برای شما درآمدزایی دارد یا خیر؟

در هر عبارت چقدر رقابت وجود دارد؟

عموما در هر صنف و یا خدمات کاربران برخی کلمات خاص را جستجو می کنند که در عین سادگی بتواند مشکل را هم برطرف کند. بنابراین در پاسخ به سوال اول در ابتدا باید خود را به جای کاربر بگذارید و کلمات کلیدی که به ذهن خودتان می رسد را لیست کنید.

در مرحله دوم سایت رقبا می تواند کمک شایانی به انتخاب کلمات کلیدی کند. سایت رقیب را پیدا کنید و بررسی کنید از چه کلمه ای استفاده کرده است که در نتایج برتر ظاهر شده است. معمولا استفاده از کلمات دوسیلابی بر استفاده از کلمات چند سیلابی اولویت دارد. چرا که کاربران ترجیح می دهند با کمترین کلمات به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنند.

استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط با صنف شما نیز ضرر جبران ناپذیری را به همراه دارد. در صورتی که از کلمه کلیدی نامرتبط با سایت استفاده کنید در مرحله اول درآمدزایی نخواهید داشت، چرا که با سرچ در زمینه غیر کاری شما وب سایت در نتایج گوگل ظاهر می شود و کاربران به سادگی از کنار وب سایت شما می گذرند. در مرحله دوم نیز در صورتی که ربات های گوگل شما را در نتایجی نامرتبط ببینند، از دید گوگل سایت مخرب محسوب می شوید و ممکن است سایت شما بسته شود.

اما در پاسخ به سوال سوم باید گفت برخی از کلمات کلیدی از ارزش بالایی برخوردار هستند. کلمه ای مانند طراحی سایت از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و تعداد سرچ آن بسیار بالاست. بنابراین این کلمه از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و به سختی سئو می شود. اما کلمات چند سیلابی از اهمیت بالایی برخوردار نیستد و بسیار ساده می توان وب سایت را در این کلمه سئو کرد.

ابزارهای شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند

ابزارهای گوناگونی برای شناسایی کلمات کلیدی و کلمات هدف وجود دارد. اما در حال حاضر این امر اندکی پیچیده و دشوار شده است. در این مقاله تلاش بر این است بهترین روش ها برای شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند برای شما بیان شود. با ما همراه باشید تا برخی از این تکنیک ها را برای شما بیان کنیم.

ابزار Keyoword Planner

در اولین قدم بر اساس تجربه و دانش خود بایستی لیستی از کلمات ارزشمند را تهیه کنیم ولی ممکن است این کلمات با فرهنگ عمومی مغایرت داشته باشد. ما به دنبال کلماتی هستیم که از محبوبیت بالایی میان کاربران برخوردار هستند. ابزار Keyoword Planner یکی از ابزارهای گوگل است. این گزینه یکی از ابزارهای جانبی Google Adwords محسوب می شود. هدف اصلی این ابزار کمک به افرادی است که قصد دارند از سرویس تبلیغات گوگل استفاده کنند. در ابزار می توانید کلمه کلیدی مورد نظر را وارد کنید و میزان جستجو و محبوبیت آن را بررسی کنید. همچنین با استفاده از این ابزار می توان میزان رقابت و هزینه ی مورد نیاز برای تبلیغات را نیز دریافت کرد.

برای اینکه بتوانید راحت تر با ابزار Keyoword Planner کارکنید باید برخی نکات مهم را در نظر داشته باشید.

  1. اعدادی که در این ابزار ارائه می شوند تعداد ورودی های شما هنگام تبلیغات در گوگل هستند و اندکی با اعداد واقعی مغایرت دارند.
  2. هنگامی که یک کلمه کلیدی را بررسی می کنید تنها به نتایج روزهای اخیر آن اکتفا نکنید و روند صعودی و نزولی بودن آن را در طی یک سال گذشته نیز بررسی کنید. گاهی اوقات ممکن است یک کلمه کلیدی در سال های گذشته سرچ بالایی داشته باشد ولی این سرچ روند نزولی را طی کند.
  3. توجه داشته باشید حتی اگر رتبه یک گوگل را هم از آن خود کنید باز هم تنها ۵۰ درصد این جستجوها را به خود اختصاص می دهید. چرا که تنها ۵۰ درصد مردم دقیقا کلمه کلیدی مورد نظر شما را جستجو می کنند.
  4. میزان رقابت پذیری کلمات در این بخش تنها بر اساس استانداردهای سئو نمی باشد بلکه میزان تبلیغات گوگل و هزینه آن ها نیز تاثیرگذار است.

استفاده از ابزار kwfinder

از دیگر ابزارهای مناسب برای انتخاب کلمات کلیدی استفاده از ابزار kwfinder می باشد. در صورتی که در این سایت ثبت نام کنید روزانه می توانید ۵ عبارت را به صورت رایگان بررسی کنید و میزان ارزش کلمه کلیدی و رقابت پذیری آن را بررسی کنید. این عبارت همزمان می تواند دو فاکتور جستجو و رقابت را همزمان برای شما تحلیل کند. مهم ترین ویژگی ابزار kwfinder این است که میزان رقابت را بر اساس استانداردهای مهم سئو تخمین می زند و تبلیغات تاثیری بر آن ندارد.

شاید تنها ایراد این سایت در این است که در تخمین عبارات فارسی و بررسی سایت های ایرانی اندکی ضعف دارد که به مرور زمان این مشکل نیز برطرف می شود. به طور کلی می توان گفت در شرایط فعلی آمارهای kwfinder معیار قابل اعتنایی برای تعیین میزان جستجوی کلمات کلیدی هستند.

به پیشنهادات گوگل توجه کنید

یکی بهترین راه ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی پر سرچ این است که زمانیکه شروع به تایپ کردن می کنید گوگل پیشنهادات مرتبط با عبارت شما را نمایش می دهد. این پیشنهاد صرفا با توجه به جستجوی کاربران در گوگل است. در واقع پیشنهاد گوگل هنگام جستجو پرطرفدارترین عباراتی هستند که در گوگل توسط کاربران جستجو شده اند.

مطالعه بیشتر؟ وردپرس چیست؟ از مبتدی تا پیشرفته

همچنین پس از سرچ اگر به انتهای صفحه ی نتایج گوگل مراجعه کنید. پیشنهاداتی به شما نمایش داده می شود که از نظر معنایی با عبارت مورد نظر شما مرتبط است. و بیش از سایر عبارات جستجو می شود. این عبارات عموما طولانی و چند سیلابی هستند و دقیقا به هدف کاربر اشاره دارند.

کدام کلمات کلیدی برای شما درآمدزایی می کنند؟

گاهی اوقات ممکن است با یک کلمه کلیدی مواجه شوید که به دلیل سرچ بالا به هدف اصلی ما تبدیل شوند در حالیکه این کلمه از نظر اقتصادی مناسب با زمینه کاری مورد نظر یست. مثلا تصور کنید که شما یک تعمیرگاه اتومبیل دارید و در زمینه یک خودروی خاص کار می کنید. اما هنگام بررسی کلمات کلیدی متوجه می شود که کلمه اتومبیل نیز بسیار پرسرچ است. تصور می کنید که اینها نیز می توانند برای شما ارزش آفرین باشند.

توجه داشته باشید که تنها عباراتی برای ما ارزشمند هستند که بتوانیم آن ها را به پول تبدیل کنیم. چرا که هدف اصلی هر شغلی از داشتن یک وب سایت، افزایش مشتری و در نتیجه افزایش درآمد می باشد. خیلی بعید است کسی که دنبال تعمیرگاه باشد، کلمه ی اتومبیل را جستجو کند و بر روی سایت شما کلیک کند.

کلمه چند سیلابی انتخاب کنیم؟

پیش از این که گوگل و موتورهای جستجو پیشرفت چندانی نداشتند و کمتر کسی از گوگل استفاده می کرد، استفاده از کلمات تک سیبلابی و یا دو سیلابی بسیار زیاد بود. در حال حاضر فرهنگ جستجو در گوگل تغییرات بسیاری نسبت به گذشته داشته است و کاربران دریافته اند که با جستجوی عبارات طولانی پاسخ بهتری از طرف گوگل دریافت می کنند. این عادت به قدری همه گیر شده است که هم اکنون بیش از بیش از ۷۵ درصد جستجوی کاربران عبارات سه تا شش کلمه ای را تشکیل می دهد. البته که همچنان سئو کردن کلمات تک سیلابی زمان زیادی را از سئوکار می گیرد.

مهم ترین دلیل شکل گیری این فرهنگ و استفاده از کلمات چند سیلابی را می توان بخش پیشنهادات گوگل هنگام جستجو دانست. زیرا به محض اینکه کاربر شروع به سرچ می کند با پیشنهاداتی مواجه می شود که عموما طولانی بوده و به موضوعی خاص اشاره دارد. همچنین به دلیل اینکه تعداد وب سایت ها روزانه در حال افزایش است، به همین ترتیب تنوع محتوای موجود بر روی اینترنت در حال افزایش است. همین مووضع سبب شده است کاربران از ترکیبات طولانی تری برای  جستجوی دقیق موضوع خود استفاده کنند.

این فرهنگ میتواند برای ما یک فرصت باشد؛ زیرا تعداد جستجوی این کلمات در گوگل پایین است (تنوع عبارات زیاد است) در نتیجه رقابت در کلمات کلیدی طولانی و هدف گذاری روی آنها بسیار ساده تر است. سایت های کمی به این فکر افتاده اند که روی عبارات کم جستجو هدف گذاری کنند در حالیکه همین عبارات کم جستجو دقیقا معرف نیاز کاربران هستند.

به عنوان مثال فرض کنید شما احب یک فروشگاه تعمیرات موبایل هستید. تعداد کسانی که عبارت “تعمیر گوشی سامسونگ در تهران” را سرچ می کنند بسیار کمتر از کسانی هستند که عبارت ” گوشی سامسونگ” را سرچ می کنند. ولی این افراد دقیقا مشتریان هدف شما هستند و نرخ تبدیل آن ها به مشتری بسیار بالاست.

سنجش رقابت در هر عبارت

برای تعیین میزان رقابت سنجش خاصی در دسترس نیست و گوگل برای اینکار ربات خاصی طراحی نکرده است. بهترین روش برای بررسی میزان رقابت در هر عبارت بررسی نتایج گوگل می باشد. مهم ترین رقبای شما همان کسانی هستند که اکنون جایگاه خوبی در نتایج گوگل دارند. برای اینکه بتوانید میزان رقابت را در هر عبارت بررسی کنید بایستی به برخی سوالات پاسخ دهید تا یک نتیجه ی درست کسب کنید.

  1. عبارت جستجو شده چقدر به عنوان صفحه شباهت دارد؟
  2. سایت رقیب شما یک سایت تخصصی است یا عمومی؟
  3. رتبه الکسا و جایگاه کلی این سایت چطور است؟
  4. طراحی داخلی و هویت بصری سایت چگونه است؟
  5. میزان فعالیت کاربران و ارسال دیدگاه یا اشتراک گذاری را بررسی کنید.
  6. صفحه اصلی سایت در این عبارت جایگاه کسب کرده یا یکی از صفحات داخلی؟

هریک از این فاکتورها می توانند در میزان رقابت هر عبارت نقش داشته باشند. ولی تبدیل قاکتورها به یک مقدار مقایسه ای کمی دشوار است.

نیم نگاهی به ویکی پدیا داشته باشید

بزرگترین دانشنامه آزاد  که مرجعی شناخته شده برای تمامی کاربران می باشد ویکی پدیا است. با وجود اینکه این سایت کاربر محور است ولی به دلیل تلاش نویسندگان و اعضای ارشد مجموعه، صفحات ویکی پدیا استاندارد بوده و اغلب جزو نتایج برتر جستجوی گوگل می باشد.

توجه به تیتر انتخاب شده، توضیحات و همچنین تگ هایی که در متن به کاربرده است، می تواند شما را در انتخاب صحیح کلمات و عبارات کلیدی بسیار کمک کند. همچنین ویکی پدیا در انتهای مقاله دارای بخشی به نام جسارت های وابسته می باشد که تعدادی صفحات مشابه به شما نشان می دهد که از آن ها می توانید در پیدا کردن زنجیره ای واژگان مرتبط استفاده کنید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *