طراحی سایت با اصول سئو

طراحی سایت با اصول سئو

حتما شنیده اید که طراحی سایت به تنهایی کاربردی ندارد و حتما باید طراحی سایت با اصول سئو همراه باش. منظور از این جمله را می دانید؟ اصلا طراحی سایت با اصول سئو یعنی چه؟ در این مقاله می خواهیم بدانیم که ارتباط میان سئو و طراحی سایت چیست و چگونه می توان با استفاده از این دو عنصر به موفقیت دست پیدا کرد.

با گسترش فصای مجازی و افزایش چشم گیر استفاده مردم از آن به خصوص پس از ورود گوشی های هوشمند توجهات به این حوزه سبب رشد محسوس مخاطبان و دسترسی گسترده تر مردم به اینترنت افزایش یافت . به طوری که امروزه روز به نوعی نیازی بسیار مهم برای تمامی کسب و کار ها تبدیل شده است.

در گذشته تنها شرکت ها و کسب و کار های محدودی اقدام به تاسیس سایت برای کسب و کار خود می کردند آن هم سایت هایی به صورت نمادین که تنها اطلاعاتی محدود و بعضا ناقصی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار میدادند و بیشتر جنبه نمایشی جهت بالا تر بردن کلاس کاری نام شرکت یا کسب و کار بود منتها در سالین اخیر با افزایش اطلاعات مردم و متخصصین این حوزه با قوانین و معیار های گوگل و روش های بهینه سازی سایت ها علی الخصوص سئو دنیای طراحی سایت در ایران دچار تغیرات اساسی و اصولی شد و به استاندارد های جهانی نزدیک تر شد. بهتر است بدانیم طراحی سایت با اصول سئو چیست؟

طراحی سایت با اصول سئو

چرا سایت داشته باشیم؟

همان طور که پیش تر گفتیم گسترش فضای مجازی در سالیان اخیر و شیوع بیماری کرونا از دو سال گذشته گریبان گیر ما شده است، باعث این شده است که مردم مدت زمان بیشتری را در منزل و در نتیجه در دنیای وسیع اینترنت سپری می کنند. با توجه این ها می توان گفت که دنیای اینترنت‌‌ و وبسایت ها تبدیل به فرصتی عالی برای افزایش توجه و مخاطب، فروش و سود بیشتر و در نتیجه گسترش کسب و کارها شده است.

کسب اطلاعات بیشتر: طراحی اسلایدر سایت

به همین دلایل هر کسب و کاری اعم از شرکت ها، کارخانه ها، فروشگاه ها و مشاغل خدماتی، در عصر امروز نیازمند داشتن وبسایتی جذاب با طراحی اصولی و حرفه ای جهت استفاده از مزایای بسیار اینترنت است. این تنها بخشی از دلایل لزوم داشتن وب سایت می باشد. اگر سری به دنیای جذاب اینترنت بزنید متوجه می شوید که کسب و کارهای زیادی این روزها از طریق همین اینترنت در حال کسب و کار هستند. اما مهم ترین نکته طراحی سایت با اصول سئو می باشد که حتما بایستی در نظر گرفته شود.

ویژگی حداقلی یک سایت چیست ؟

یک وبسایت کسب و کار در کمینه ترین حالت باید دارای برخی استاندارد های حداقلی همچون موارد زیر باشد:

  • باید این موضوع که سایت به چه هدفی و برای چه نوع کسب و کاری (خدماتی ، فروشگاهی ، شرکتی یا کارخانجات ) طراحی شده است دقت ویژه ای بشود.
  • اطلاعات تماس با کسب و کار شما را در تمامی صفحات وبسایت به مخاطب نشان دهد.
  • دارای منوی مرتب و دم دست باشد که کاربر به راحی بتواند به صفحات مختلف دسترسی پیدا کند و از صحفه ای به صفحه دیگر برود.
  • دارای طراحی مناسب و سازگار با انواع پلتفرم ها (تلفن های هوشمند. تبلت ها و سیستم های ویندوزی باشد )
  • درباره نوع خدمات یا محصولات شما اطلاعات و توضیحات کاملی به مخاطب ارائه کند تا در ذهن مخاطب این تصویر القا شود که شما تسلط کامل بر کسب و کار، محصولات و خدمات خود دارید.
  • دارای بخش پشتیبانی قوی باشد تا در صورت نیاز مخاطب به سوالات و مشکلات مخاطبان پاسخ مناسب داده شود.
  • علاوه بر متن دارای محتوا از تمامی اشکال اعم از تصاویر ، ویدیو و اینفوگرافیک ها باشد تا باعث افزایش جذابیت محتوا در جهت بیشتر مدت زمان حضور مخاطب در سایت شود.

یک سایت جذاب چه ویزگی هایی دارد ؟

سرعت: بدون شک یکی از مهم ترین ویژگی های سایت جذاب برای مخاطبان سایتی است که با سرعت بالا لود شود و به اصطلاح مخاطب را برای بالا آمدن صحات مطل نکند. این مورد یکی از طراحی سایت با اصول سئو می باشد.

دارا بودن رابط کاربری مناسب و جذاب: پس از سرعت دومین فاکتوری که مخاطب بعد از ورود به سایت شما با آن برخورد خواهد کرد رابط کاربری سایت شما خواهد بود ، این فاتور یکی از مهم ترین فاکتور های جذابیت سایت شماست زیرا یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که باعث می شود که مخاطب تصمیم بگیرد در سایت شما باقی بماند یا خیر و یا بعدا مجدد به سایت شما سربزند یا خیر.

کسب اطلاعات بیشتر: مزایا و معایب طراحی سایت با وردپرس

سایت شما باید دارای طراحی و رابط کاربری باشد که در عین جذابیت، متناسب با نوع حرفه و کسب و کار باشد و تجربه خوب و لذتبخشی از کار با سایت شما برای مخاطب ایجاد شود. قسمت هایی که در بحث زیبایی و جابیت باید مورد توجه قرار بگیرد شامل تمام بخش های سایت شما اعم از (رنگبندی، طرح های گرافیکی، قالب حرکتی کل سایت، جایگیری و نحوه جایگیری لینک ها و بخش ها و…) هستند.

سادگی در عین پیچیدگی: طی تحقیقاتی که انجام شده است سایت هایی که ظاهری پیچیده یا بهم ریخته ای دارند بازخورد خوبی در نظر مخاطب نمیگیرند. در کل میتوان گفت که پیچیدگی با جذابیت رابطه عکس دارد و هر سایت پیچیده تر باشد، بازدیدکنندگان کمتر جذب آن می شوند و ترجیح بر این است که در سایت از تعداد ستون و منو های زیاد استفاده نشود و سادگی استفاده مدنظر قرار بگیرد.در طراحی سایت با اصول سئو این مورد را در نظر داشته باشید.

امنیت سایت: یکی از مهم ترین لزومات سایت که برای گوگل، مخاطب و همچنین شما نیز مورد اهمیت است این بخش است. برای بالابردن امنیت سایت باید از راهکارای مختلفی همچون استفاده از پروتکل امنیتی (ssl، انتخاب هاست ایمن و…) استفاده نمود.

سئو: اگر به این قسمت نگوییم مهمترین قسمت راه اندازی وبسایت کسب و کار با جرئت میتوان گفت یکی از دو قسمت فوق مهم راه اندازی سایت است که در بخش بعد به طور کامل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

سئو؛‌ قسمت سرنوشت ساز کار

اول کار یگوییم که اصلا سئو چیست که قسمت سرنوشت ساز کار حساب میشود . کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization  است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد.

کسب اطلاعات بیشتر: طراحی سایت ریسپانسیو

سئو به معنای فریب و یا دستکاری موتور‌های جستجو با روش‌های غیر قانونی نیست،  قوانین سئو برای بالا بردن و جذب ترافیک ارگانیک و برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وب سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبه‌بندی بالا است

دلیل استفاده از سئو توسط موتور های جست و جو تشخیص سایت های برتر بسته به عملکرد کلی و طراحی بهتر بین وبسایت هایی است که در یک حوزه کاری مشغول به فعالیت هستند . در نتیجه بررسی موتور های جست و جو بر اساس معیار های سئو وبسایت ها تحت یک رتبه بندی قرار میگیرند که مخاطب در صورت جستوجوی کلمه ای مشخص سایت ها را به ترتیب رتبه تشخیص داده شده توسط موتور جست و جو به ترتیب از صفحه یک و اولین سایت تا آخرین صفحه و آخرین سایت مرتبط با این کلمه می بیند

این را حتما باید بدانید که سئو تنها محدود به زمان بعد از طراحی سایت نیست بلکه سئو از زمان انتخاب نام سایت شروع می شود. بنابراین طراحی سایت با اصول سئو  یکی از مهم ترین بخش ها می باشد.

ممکن است بپرسید چرا ؟

به این دلیل که هدف ما از طراحی سایت افزایش مخاطب . بازدید و در نهایت فروش خدمت یا کالاست و همانطور که گفتیم این اتفاقات وابستگی زیادی به این دارد که سایت شما ویژگی های حداقلی و جذابیت را که پیش تر گفتیم را داشته باشد یا خیر؛ اگر از طراحی سایت با اصول سئو خود بخواهیم به نتیجه برسیم باید از آن ویژگی ها استفاده کنیم . ویژگی های گفته شده مثل سادگی ، سرعت . امنیت ، بخش درباره ما و حتی نام سایت که بسیار مهم است نیازمند علم سئو و متخصص سئوکار است به همین سبب بهتر است که طراحی سایت با اصول سئو اختصاصی خود را که معمولا به صورت سایت وردپرسی انجام میشود را به دست مجموعه یا فردی بسپارید که به توانند سایت اختصاصی شما را به با اصول سئو از همان ابتدای کار شروع کنند تا روند کار سرعت بیشتری بگیرد.

کسب اطلاعات بیشتر: طراحی سایت آتلیه عکاسی

به همین دلیل است که طراحی سایت با اصول سئو وردپرسی برای ما اهمیت دارد زیرا اماده شدن سایت بدون این اصول و به تنهایی به معنای فراهم آوردن مخاطب و در نتیحه فروش نیست و چند پله به دلیل عدم طراحی با اصول سئو عقب تر است ، همچنین به صورت کلی سایت شما برای این که برای افراد (در کلمه کلیدی کسب و کار شما) قابل دیدن باشد باید در صفحات جست و جوی موتور به نمایش دربیاید و این امر تنها در صورتی امکان پذیر است که سایت وردپرسی شما به موتور جست و جو (در کلمه کلیدی کسب و کار شما) شناسانده شده و با رعایت معیار هایش که همان سئو نامیده میشود به قسمت پر بازدید موتور جست و جو یعنی صفحات اول برسد.

پس برای دیده شدن در موتور جست وجو ، افزایش بازدید . ورود مخاطب ، ترافیک و در نتیجه افزایش فروش خدمت یا کالا نیاز به اجرای قوانین و معیار های سئو داریم به شکلی که  اگر سایت اختصاصی خودتان را سئو نکنید از طریق موتورهای جست و جو که بخش بسیار عمده ای از فضای مجازی را تشکیل داده اند نه بازدید و ترافیکی خواهد بود و نه فروش خدمت یا کالایی.

چند دسته سئو داریم ؟

سئو شامل سه دسته بندی کلی است که هر کىام دارای اهمیت یکسان و زیادی دارند و باید از هر سه آنها در جهت رشد سایت استفاده شود

سئو داخلی یا on page seo

سئو داخلی به هر فعالیتی که داخل سایت انجام می شود و مربوط به کدنویسی داخلی است که به منظور افزایش رتبه سایت در موتور جست و جو است را سئو داخلی می گویند.

سئو داخلی به طور کلی سه هدف رو دنبال میکنه که عبارت اند از:

  • ارزیابی صفحه به عنوان یک صفحه با ارزش و قابل نمایش در صفحات موتور جست و جو
  • درک کردن محتوای هر صفحه
  • تشخیص محتوای شما به عنوان  مربوط ترین مطلب با عبارات مورد جست و جو

برخی تکنیک های سئو داخلی عبارت اند از:

کیفیت محتوا: یکی از اصلی ترین و مهم ترین بحث های ما در سئو و سئو داخلی بحث کیفی محتوایی است ما در سایت قرار میدهیم

این نکته را همیشه در ذهن داشته باشید یک وبسایت با محتوای درخشان بدون سئو هم می تواند به کار خود ادامه دهد اما وبسایت با محتوای بد حتی با انجام اعمال سئو هم هیچگونه رشدی نمی کند. از روش های طراحی سایت با اصول سئو  داشتن یک محتوای خوب می باشد.

کسب اطلاعات بیشتر: تفاوت سایت شرکتی و سایت فروشگاهی

 استفاده از متاتگ ها: متا تگ ها یکسری کدهای HTML ای هستند که به موتورهای جستجو و همینطور کاربران کمک می کنند تا محتوای صفحات سایت بهتر درک شوند

استفاده از لینک های داخلی: پیوند دادن به صفحات جدید یا کمی شناخته شده از صفحات محبوب نشانگر ارزش آنهاست و به موتورهای جستجو کمک می کند تا بتوانند سریعتر آنها را شناسایی و فهرست بندی کنند.

استفاده از کلمات کلیدی مربوط: علاوه بر کلمه کلیدی که کلمه اصلی شماست از کلمات کلیدی مربوط و شبیه به آن نیز میتوانید استفاده کنید زیرا به شما کمک می کند بر روی موضوعات مختلف در کنار موضوعی که تمرکز اصلی شما بر روی آن است مخاطب جذب کنید.

آدرس دهی بهینه برای صفحات: در هنگام آدرس دهی صفحات همواره باید به دو نکته توجه داشته باشید

اول اینکه تا جایی که میتوانید از تعداد کاراکتر کمتری برای آدرس دهی استفاده کنید ، تعداد کاراکتر با ارزش محتوا رابطه عکس دارد هر چه تعداد کاراکتر کمتر باشد ارزش محتوای شما نزد موتور جست و جو بیشتر است. دومین مورد هم این است که تا جایی که امکان دارد از کلمه کلیدی مورد نظرتان در آدرس صفحه استفاده کنید

سئو تکنیکال (فنی)

به این بخش از سئو سئو تکنیکال میگویند زیرا هبچ ربطی به محتوا نداشته و تمرکز اصلی آن بر زیرساخت های وبسایت است. این قسمت شامل مراحل بهینه سازی سایت برای ایندکس و خزش راحت تر موتور های جست حو میشود مانند ساخت نقشه ی سایت ، بهینه سازی کدها و….

بخش هایی که مرتبط با سئو تکنیکال هستند عبارت اند از:

نقشه سایت (سایت مپ): نقشه سایت یا همان سایت مپ فایلی است در برگیرنده لینک همه صفحات سایت شما از صفحه اصلی گرفته تا آخرین صفحات و بخش ها

اما چرا ما به چنین چیزی احتیاج داریم ؟!

پاسخش ساده است زیرا داشتن سایت مپ کار و روند خزش را برای ربات های موتور های جست و جو که دائما و به صورت اتوماتیک نقشه سایت شما را مورد بررسی قرار میدهند راحت تر میکند

صفحه خطای ۴۰۴: اگر  شما صفحه ای از وبسایتتان را پاک کنید یا غیرفال کنید . موتور جست و جو همچنان آن را داشته و در صفحه نتایج خود نشان میدهد . به همین سبب هنگامی که کاربری بر روی لینک کلیک کند با صفحه ارور ۴۰۴ مواجهه خواهد شد

در این مواقع شما برای بهینه کردن این صفحه دوراه بیشر ندارید یا باید به صفحه با ادرسی دیگر ریدایرکت دهید

یا با یک پیغام فانتزی یا دوستانه به کاربر اعلام کنید که صفحه در دسترس نیست

خوانا شدن صفحه ها برای ربات ها: موتورهای جستجوگر برای مشاهده صفحه های سایت شما، ربات کمک می‌گیرند ، این ربات ىر خوانىن صفحات وبسایت شما مقىاری ضف ىارند و اینطور نیست که خود به خود مقاله و صفحه شما را بیایند

این ربات ها برای پیدا کردن صفحات جدید از لینک ها کمک میگیرند یعنی راه حل این موضوع این است که در صفحات دیگر جهت لینک دهی و معرفی صفحه به ربات ها استفاده کنید تا ربات ها به صفحه دسترسی پیدا کند و ایندکسش کند

سئو خارجی off page seo

هر‌گونه عملی که بر روی سرعت وب­سایت، بررسی میزبانی و بهبود آن، کلمات کلیدی مرتبط با محتوا، ایجاد محتوا مناسب، بهینه‌سازی طراحی آن و… که در درون وب سایت انجام می‌شود را، “On-Page SEO” می‌نامند.

برخی تکنیک های سئو آف پیج شامل :

۱ – بهبود سئو آف پیج با بک ‌لینک : به اینک هایی از سایت های دیگر به سایت شما داده میشود بک لینک می گویند

یکی از جدی ترین راه های افزایش رتبه سایت دریافت بک لینک است

۲ – برند سازی: استفاده از برند سازی یکی از روش های سئو خارجی است

برندسازی یکی از بهترین روش ها برای نشان دادن هویت مجموعه شما و ایجاد حس و تصویری خوب و ماندگار از کسب و کار شما در ذهن مخاطب است

 ۳ – نقد و بررسی: اگر کسب و کار شما محصول یا خدمتی ارائه دهد و کسی آن خدمت را نقد و بررسی کند

به خودی خود سئو خارجی محسوب میشود و اگر آن بررسی مثبت باشد تاثیر آن بیشتر و بهتر است

نتیجه گیری

این همه را گفتیم تا به اینجا برسیم

در دنیای امروز تکنولوژی و فضای مجازی با سرعتی بسیار در حال گسترش است و هرروز خدمات جدید تری را به جهان ارائه میدهد به همین سبب برای کسب و کار ها واجب است که خدمات و یا کالای خود را در این دنیا و بازار با مخاطبین بسیار گسترده و پر مخاطب وارد کنند تا از قافله عقب نمانند

پیشنهاد ما به شما این است که هر چه زود تر کسب و کار خود را وارد فضای مجازی کنید و این کار را با طراحی سایت اختصاصی با اصول سئو برای کسب و کار خود شروع کنید

تیم ما در مجموعه سارینوتک با کادری مجرب از طراحان سایت و متخصصین سئو آماده گرفتن سفارش طراحی سایت اختصاصی وردپرسی شما با اصول سئو است تا کسب و کار شما را گسترش دهد

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *