مراحل طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی

مراحل طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی

برای طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی از کجا شروع کنیم؟

آیا تنها طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی کافیست؟

چگونه یک فروشگاه اینترنتی برای فروش بیشتر راه اندازی کنیم؟

برای جواب به همه این سوال ها تا آخر مقاله با ما همراه باشید:

مراحل طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی برای فروش بیشتر

برای اینکه صاحب یک فروشگاه اینترنتی باشید، باید مراحلی را طی کنید تا بتوانید فروش بیشتری را تجربه کنید. ایحاد فروشگاه اینترنتی مستلزم داشتن برخی پیش شرط ها و مراحلی است که باید همه ی مراحل را بگذرانید که ما در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

انتخاب نام برند و دامنه

کاربرد نام دامنه

در اولین مرحله از طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی، انتخاب نام برند و دامنه مطرح است. توجه داشته باشید قرار است بعدها با این نام شما را بشناسند و یا اینکه تبدیل به یکی از برندها شوید، بنابراین در انتخاب آن نهایت دقت را به خرج دهید تا پس از انتخاب آن پشیمان نشوید. چرا که نام دامین و برند دیگر قبل تغییر نیست و پس از خریداری دامنه نمی توانید آن را تغییر دهید. این نام در واقع شناسنامه فروشگاه می باشد و بهتر است نامی انتخاب شود که ماندگار باشد.

آماده سازی اجناس و محصولات

پس از اینکه نام برند خود را مشخص کردید بایستی کالا و اجناس فروشگاه خود را در اختیار داشته باشید و تمامی اطلاعات آ را گردآوری کنید. برخی از کالاها نیازمند این هستند که ابعاد آن ها نوشته شود. می توانید برای اینکه تمامی بخش های یک جنس را نشان دهید، از آن فیلم برداری کنید و یک کلیپ برای معرفی هر یک از محصولات خود داشته باشید. از دیگر موارد، استفاده از کاتالوگ می باشد. محصولاتی که دارای کاتالوگ هستند را منتشر کنید و از مشتریان خود بخواهید قبل از خرید کاتالوگ را مطالعه کنند.

تمامی مواردی که در مورد محصولات بیان شد، سبب می شود مشتری با اطمینان خاطر بیشتری از وب سایت شما خریداری کند. در واقع به دلیل اینکه در خرید اینترنتی مشاهده محصول به صورت فیزیکی وجود ندارد، بهتر است مشتری را از تمامی لحاظ مطمئن سازیذ تا با خیالی آسوده از شما خریداری کند.

مشخص نمودن پشتوانه ی مالی و فنی

در روند طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی داشتن پشتوانه ی مالی و فنی نیز بسیار حائز اهمیت است. در دنیای امروز بسیاری از فروشگاه ها در بستر اینترنت در مشغول به فعالیت هستند، شما می بایست برای فروش بهتر و بیشتر با آن ها رقابت کنید که سال هاست در زمینه فروش اینترنتی در حال کسب درآمد هستند. بنابراین قبل از اینکه به طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی بپردازید، توان مالی و فنی خود را بسنجید چرا که در صورت رقابت باید حرفی برای گفتن و گزینه ی برتری برای رو کردن داشته باشید تا مشتریان بتوانند به شما اعتماد کنند. لازمه ی این عمل داشتن پشتوانه ی مالی و نیروی انسانی متخصص است. به عنوان مثال برای ارسال محصولات خود باید نیروی انسانی برای بسته بندی دقیق و ارسال آن داشته باشید.

طراحی و ساخت نمای داخلی فروشگاه اینترنتی

طراحی نمای ظاهری سایت

حتی اگر دارای فروشگاه سنتی و فیزیکی نیز باشید، یک بخش را به عنوان ویترین در نظر می گیرید و تلاش می کنید تمامی سلیقه ی خود را خرج کنید تا بسیار زیبا به نظر آید و سبب جذب مشتری شود. در طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی نیز باید یک ویترین بسیار زیبا طراحی کنید تا بتوانید مشتری را به درون وب سایت خود هدایت کنید. بدین طریق مشتری می تواند تمامی محصولات شما را به طور کامل مشاهده کند و در صورت نیاز آن ها را سفارش دهد.

ایجاد یک ویترین زیبا و برای افراد تازه کار امری سخت می باشد برای این کار می توانید از طراحی سایت فروشگاهی کمک بگیرید. اهمیت گرافیک سایت در فروشگاه های اینترنتی بسیار زیاد است چرا که کاربر در نگاه اول جذب ظاهر وب سایت می شود.

مطالعه بیشتر: شناسایی ارزش کلمات کلیدی

امکانات مورد نیاز در طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی

  • فروشگاه اینترنتیامکان مقایسه محصولات
  • نقد و بررسی محصولات
  • سیستم نظردهی کاربران
  • امکان ارسال مطلب و مقاله
  • درج و افزودن محصول به فروشگاه
  • دسته بندی و انتخاب برند محصولات

بیایید این امکانات را با یک مثال برای شما شرح دهیم. به نظر شما دلیل محبوبیت دیجی کالا چیست؟ دیجی کالا یک فروشگاه اینترنتی است که توانسته به یک برند تبدیل شود و کمتر کسی است که دیجی کالا را نشناسد. در کنار طراحی دقیق دیجی کالا می توان به سیستم نظر دهی کاربران آن اشاره کرد. شما هنگامی که تصمیم به خرید می گیرید، می توانید پیش از خرید نظر مشتریانی که محصول مورد نظر را خریداری کرده اند بخوانید و پس از آن تصمیم به خرید بگیرید.

از دیگر مواردی که سبب شده دیجی کالا یکی از برندهای معتبر شود، دسته بندی محصولات و برندهای متنوع است. شما با مراجعه به دیجی کالا به راحتی می توانید محصول مورد نظر خود را از میان انبوه محصولات مشاهده کنید. دسترسی آسان به تمامی منوهای دیجی کالا سبب شده تمامی افراد به راحتی بتوانند با آن کار کنند.

گرافیک طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی

فرایند طراحی UX

برای طراحی ویترین فروشگاهی اینترنتی خود می بایست از یک قالب مناسب و طراحی شیک استفاده کنید به گونه ای که در ابتدا تکراری نباشد و در مرحله دوم کاربر پسند باشد.

بسیاری از مشتریان با مراجعه به تارینوتک برای طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی، در همان وهله ی اول می خواهند یک فروشگاه اینترنتی مانند دیجی کالا داشته باشند. دیجی کالا یک برند است و استفاده از ایده های آن می تواند سبب پیشرفت شما باشد. اما ساخت یک فروشگاه اینترنتی تکراری در دید کاربر زیبایی چندانی ندارد. در صورتی که در زمینه طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی ایده خاصی ندارید می توانید از طراحان سایت تارینوتک بخواهید مطابق با سلیقه ی خود یک فروشگاه اینترنتی اختصاصی برای برند شما طراحی کنند.

برخی از سیستم های مدیریت محتوا برای ساخت فروشگاه اینترنتی

ووکامرس

وکامررس

این پلاگین در واقع یک افزونه محبوب در تجارت الکترونیک دنیا محسوب می گردد که امکان طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی را در اختیار شما قرار می دهد. برای استفاده از این سیستم مدیریت محتوا، در ابتدا باید وب سایت خود را با CMS راه اندازی کنید و سپس با نصب این افزونه بر روی وردپرس، امکانات لازم برای تجارت اکترونیک را فراهم کنید.

اپن کارت

اوپن کارت

از دیگر نرم افزارهای فروشگاه ساز تحت وب محسوب می شود که برای طراحی سایت فروشگاهی در ابعاد کوچک و متوسط استفاده می شود. این نرم افزار به صورت کاملا اختصاصی برای طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی استفاده می شود. توجه داشته باشید اپن کارت متن باز بوده و می توانید آن را به صورت رایگان دانلود کنید.

پرستاشاپ

پرستا شاپ

باید گفت از نظر قدرت و امکانت پرستاشاپ در میان مجنتو و اپن کارت قرار می گیرد و بعد از مجنتو یک فروشگاه ساز تمام عیار می باشد که تمامی نیازهای یک صاحب فروشگاه اینترنتی را برآورده می کند. البته کار کردن با پرستاشاپ نسبت به ووکامرس و اپن کارت اندکی سخت است.

برای طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی می توانید از هریک از سیستم های مدیریت محتوا استفاده کنید. این سیستم ها دارای مزایا و معایبی هستند که بیان آن ها خالی از لطف نیست.

مزایای سیستم مدیریت محتوا برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

wordpress

  • کاملا رایگان و متن باز
  • سئو و بهینه سازی عالی
  • قابلیت توسعه و افزایش امکانات
  • وجود جامعه بزرگی از توسعه دهنده‌ها
  • دسترسی به افزونه‌های متنوع برای افزودن امکانات
  • دسترسی به قالب‌های متنوع برای تغییر ظاهر فروشگاه
  • وجود مستندات و راهنمای نوشتاری به زبان فارسی و انگلیسی

مطالعه بیشتر: مدت زمان لازم برای طراحی سایت حرفه ای چقدر است؟

معایب سیستم های مدیریت محتوا برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

هسته ی سیتسم های مدیریت محتوا به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد بنابراین برای ایجاد قالب، پلاگین و حتی پشتیبانی نیاز به افراد متخصص دارید که این مورد نیازمند صرف هزینه است. حتی با وجود اینکه بسیاری از پلاگین های این سیستم های مدیریت محتوا رایگان می باشد، برای فارسی سازی و یا برخی از تغییرات لازم است که هزینه های آن را پرداخت کنید.

همچنین در صورتی که به صورت غیر اصولی از افزونه ها استفاده کنید، امکان پایین آمدن سرعت وب سایت شما بسیار بالاست. بنابراین در انتخاب افزونه نهایت دقت را داشته باشید.

  • در معرض خطر بیشتر به دلیل متن باز و پرکاربرد بودن این سیستم ها خواهید بود.
  • عدم پاسخگویی مناسب در حجم زیاد محتوا، اطلاعات و بازدید.
  • احتمال بیشتر مواجه شدن با طراحان سایت مبتدی و تحویل گرفتن یک سایت با کیفیت پایین
  • سختی تنظیمات تخصصی برای رسیدن به حالت ایده آل از نظر سرعت و سئو وب سایت
  • سرعت کمتر سیستم به دلیل امکانات زیاد به ویژه هنگام نصب افزونه های متعدد
  • کاهش امنیت سیستم در هنگام استفاده از افزونه های متعدد
  • عدم به روز رسانی کلیه افزونه ها و پلاگین های موجود بر روی سیستم
  • سئو و تولید محتوا در طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی

سئونقش بسیار مهمی را در دیده شدن وب سایت و فروشگاه اینترنتی شما دارد. به طوری که هنگام طراحی سایت هم باید به آن توجه داشت و زیرساخت های لازم برای سئو را پیاده سازی کرد. بسیاری از مشتریان تنها با سرچ یک کلمه کلیدی برای خرید، به وب سایت های مختلفی هدایت می شوند که اگر سئوی شما در کنار سایر عوامل به درستی انجام شده باشد، وب سایت شما نیز می تواند جزو گزینه های معرفی شده توسط گوگل باشد. اگر سایت شما در رتبه های نخست مشاهده گردد، طبیعتا مشتری و فروش بیشتری خواهید داشت.

ارتباط مستمر با مشتری

ارتباط با مشتریان

یکی از گزینه هایی که سبب می شود کاربر برای بار دوم به وب سایت شما مراجعه کند، ارتباط با وی می باشد. چرا که این ارتباط سبب می شود شما با سلایق و علایق مشتری آشنایی بیشتری پیدا کنید و محصولاتی را عرضه کنید که مشتری بیشتری دارند. از دیگر مزایای ارتباط با مشتری، جلب اعتماد او می باشد.

یکی از دلایلی که ممکن است کاربر از خرید اینترنتی صرف نظر کند، افزایش کلاهبرداری های اینترنتی است. در ابتدا باید فضای اعتماد کاربر زمینه سازی شود تا وی تبدیل به مشتری شود. یکی از این راه ها ارتباط با مشتری می باشد.

خدمات پس از فروش و جلب اعتماد مشتری

هنگامی که در ابتدای مراحل طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی هستید، باید تمامی تلاش خود را به کار ببرید تا بتوانید اعتماد مشتری را کسب کنید. خدمات پس از فروش نیز جزو مراحلی است که می تواند سبب اعتماد مشتری به شما شود. اگر مشتری ازشما خرید کند و از خدمات پس از فروش شما نیز راضی باشد، تبدیل به مشتری وفادار و دائمی شما خواهد شد. که در این صورت شما به یک فروشنده موفق تبدیل خواهید شد که توانسته اید مشتریان زیادی را جذب خود کنید.

فروشگاه ساز اپن سورس یا فروشگاه ساز اختصاصی

شاید پاسخ دادن به این سوال اندکی سلیقه ای باشد و وابسته باه تجربه افراد باشد. اما آشنایی با خدمات هرکدام از گروه ها می تواند شما را در انتخاب مسیر درست راهنمایی کند. برای کسانی که حرفه ای هستند و یا تجربه طولانی مدتی در استفاده از این سیستم ها دارند، ترجیح می دهند که کلیه فعالیت های پشتیبانی، به روزرسانی قالب، رفع مشکلات سئو و حفظ امنیت وب سایت را انجام دهند و به همین دلیل فروشگاه ساز اپ سورس را توصیه می کنند.

اما کسانی که در زمینه ایجاد سایت‌ و فروشگاه‌ اینترنتی تجربه چندانی ندارند، بدون شک استفاده از فروشگاه ساز اشتراکی انتخاب بهتری است. البته حرفه‌ای‌ها هم می‌توانند از فروشگاه ساز اشتراکی استفاده کنند و حجم وسیعی از کار خود را به گروه پشتیبان واگذار کند و تمرکز خود را بیشتر بر بازاریابی و جذب مخاطب معطوف کنند.

اگر همچنان در زمینه طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی سوالاتی برای شما باقی مانده است تارینوتک می تواند راهنمای خوبی برای انتخاب بهترین سیستم راه اندازی فروشگاه اینترنتی باشد. شما می توانید همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸ الی ۱۷ با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و از مشاوره رایگان تارینوتک بهره مند شوید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *