مجوزهای فروشگاه اینترنتی

اگر صاحب یک کسب و کار در دنیای واقعی هستید و تا به امروز به صورت سنتی مشغول به قعالیت بوده اید؛ حتما به خاطر دارید که چقدر برای دریافت مجوز شروع کسب و کار خود دوندگی کرده اید و به ادارات مختلف رفته اید تا برای کسب و کار خود در دنیای واقعی مجوز کسب کنید.اما ایا یک فروشگاه مجازی نیز به مجوز نیاز دارد؟ مجوزهای فروشگاه اینترنتی چیست؟

همانطور که می دانید اداره یک فروشگاه اینترنتی بسیار ساده تر از اداره یک فروشگاه سنتی است. به مراتب دریافت مجوزهای فروشگاه اینترنتی نیز از فروشگاه سنتی ساده تر است و نیازی نیست برای دریافت مجوز به ادارات مختلف بروید. برای دریافت مجوزهای فروشگاه اینترنتی از طریق اینترنت می توانید به راحتی اقدام کنید.

آیا گرفتن مجوزهای فروشگاه اینترنتی ضروری است؟

داشتن مجوزهای فروشگاه اینترنتی جزو ضرورت کار نیست و شما بدون مجوز هم می توانید در سطح اینترنت به فعالیت مجازی و کسب و کار بپردازید. ولی یک جای کار لنگ می زند… مشتری که به صورت حضوری از شما خرید می کند، هم شما را می بیند و هم محصولتان را، و با اعتماد کامل خرید می کند. ولی مشتری که می خواهد به صورت آنلاین خریداری کند؛ نه شما را می بیند و نه محصولتان را چگونه می تواند به شما اعتماد کند؟

یکی از بزرگترین دلایل برای داشتن مجوزهای فروشگاه اینترنتی جلب اعتماد مشتری در فضای مجازی است. معمولا برخی از دلایل زیر ممکن است مشتری را از خرید اینترنتی و آنلاین منصرف کند:

  1. عدم پشتبانی مناسب وب سایت
  2. ارائه خدمات نامطلوب
  3. به موقع نرسیدن محصول به درب منزل و بدقولی
  4. نبود نظارت کافی بر فعالیت فروشگاه

حال باید به دنبال راه حلی باشیم که این نارضایتی ها را کاهش دهیم و مشتری را تا حدودی به خرید اینترنتی دلگرم کنیم. داشتن مجوزهای فروشگاه اینترنتی یکی از این روش هاست که حداقل اطمینان مشتری را فراهم می کند. در ادامه به انواع مجوزهای فروشگاه اینترنتی می پردازیم. با ما همراه باشید.

لیست مجوزهای فروشگاه اینترنتی 

در این بخش به برخی از مجوزهای فروشگاه اینترنتی اشاره می کنیم. در نظر داشته باشید که گرفتن همه این مجوزها نیاز نیست. اما در صورتی که وب سایت شما این مجوزها را داشته باشد اعتبار بیشتری را برای خود کسب کرده است. البته برخی از این مجوزها تنها برای محصولات خاصی در نظر گرفته شده اند. در صورت کسب اطلاعات بیشتر می توانید سوالات خود را در انتهای همین مقاله از ما بپرسید.

نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد)

یکی از معمولی ترین و اصلی ترین مجوزهای فروشگاه اینترنتی ای نماد می باشد. عموم مردم با این مجوز اشنایی دارند و قبل از این که محصولی را سفارش دهند به دنبال علامت ای نماد در وب سایت می گردند. ای نماد را مرکز توسعه و تجارت الکترونیک برای کسب و کارهای اینترنتی ارائه داده است. این مرکز تحت نظر وزارت صنعت و معدن می باشد. ای نماد چندین نوع ایت که در ادامه هریک را معرفی می کنیم.

نماد موقت

این مجوز برای کسانی است که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود عجله دارند و می خواهند خیلی سریع فروشگاه خود را راه اندازی کنند. در این حالت می توانند از نماد موقت استفاده کنند.

نماد دائم تک ستاره

پس از این که نماد موقت دریافت کردید باید معیارهای بیشتر و مهم تری داشته باشید تا بتوانید نماد دائم تک ستاره دریافت کنید.

نماد دائم دو ستاره

گواهی SSL، نقش مهمی در اعتماد کاربران به سایت دارد. در سایت فروشگاهی، بسیاری از افراد تمامی اطلاعات خود را برای خرید محصول در سایت مذکور وارد می کنند. این اطلاعات شامل محل زندگی کاربر، شماره تماس منزل، موبایل، سن، شماره کارت و … می باشد. داشتن گواهی SSL این اعتماد را به کاربر می دهد که اطلاعاتش محفوظ خواهد ماند. خب حالا برای داشتن نماد دائم دو ستاره باید گواهی SSL را حتما داشته باشید.

درگاه پرداخت آنلاین

در مورد فیشینگ اطلاعاتی دارید؟ برخی کلاه برداران با استفاده از روش های خاصی، هنگامی که شما اقدام به پرداخت آنلاین می کنید اطلاعات شما را بدست می اورند و در لحظه ممکن است کارت شما را خالی کنند. این اتفاق متاسفانه در برخی از فروشگاه های اینترنتی می افتد. امروز پیشرفت های زیادی در زمینه فین تک یا فناوری مالی در کشور انجام شده که درگاه پرداخت بانکی مناسب و امنی را به دور از دسترسی کلاهبرداران برای بسیاری از فروشگاه های اینترنتی کوچک و بزرگ ایجاد کرده است. در حالت کلی دو دسته درگاه پرداخت آنلاین وجود دارد:

درگاه پرداخت مستقیم

در این حالت قبل از اقدام به باز کردن درگاه پرداخت مستقیم، می بایست ای نماد را دریافت کنید. به بانک رفته و قراردادی را برای راه اندازی درگاه پرداخت مستقیم با بانک منعقد کنید. این درگاه برای فروشگاه هایی مانند دیجی کالا که تراکنش بیشتری نسبت به دیگر فروشگاه ها دارند مناسب است.

درگاه پرداخت واسط

طرف قرارداد شما با شرکتی است که خود واسط بین شما و بانک می باشد. در این درگاه، شرکت واسط مبلغی را به عنوان کارمزد از شما می گیرد و پول مشتریان ابتدا به حساب واسط واریز شده و سپس به حساب شما انتقال پیدا می کند. در واقع اگر دارای کسب و کار کوچک و با تعداد تراکنش کم هستید این درگاه پرداخت را به شما توصیه می کنیم. سایت زرین پال یک نمونه از درگاه پرداخت واسط است.

مجوز در زمینه رسانه های دیچیتال

برای اینکه در رساه های دیجیتال بخواهید فعالیت کنید می بایست مجوز آن را دریافت کنید. مرکز فناوری اطلاعات این مجوز را برای نظم دادن به فعالیت های فرهنگی و بالا بردن سطح اطلاعات مردم، بنیان نهاده است.

برای دست یابی به این مجوز می بایست اقدامات زیر را انجام دهید.

  • اشخاص حقیقی بایستی ابتدا به سایت saramad.ir مراجعه کنند و نسبت به ثبت نام اولیه اقدامات لازم را انجام دهند.
  • پس از ثبت نام اولیه در سایت مرکز فناوری اطلاعات، به شما کلمه عبور داده خواهد شد و با استفاده از آن می توانید برای درخواست مجوز در زمینه رسانه های دیجیتال اقدام کنید.
  • پس از اینکه درخواست خود را برای مجوز ارسال کردید، تیم حراست آن را بررسی کرده و نتیجه را برای شما ارسال می کند.
  • اگر نتیجه تیم حراست برای درخواست مجوز مورد تایید باشد، نوبت به آزمون آنلاین در زمینه قوانین و مقررات میرسد و سپس بایستی مصاحبه آنلاین نیز انجام دهید. آزمون آنلاین شامل ۱۲ سوال می باشد که وقتی در حدود ۱۵ دقیقه برای آن در نظر گرفته شده است و زمان مصاحبه نیز ۱۰ دقیقه می باشد.
  • در پایان نیز علاوه بر گرفتن نمره قبولی در آزمون آنلاین و استعلام از مراجع ذی صلاح باید کمیته تخصصی نیز اظهار نظر کرده و سپس برای اظهار نظر پایانی منطبق با آیین ساماندهی در کارگروه فرهنگی دیجیتال مورد بررسی قرار گیرد و پس از تایید شدن به شما مجوز ۵ ساله می دهند.

مجوز نظام صنفی رایانه ای

شرکت های اینترنتی پس از ثبت شرکت باید به نظام صنفی مورد نظر خود در استان مراجعه کنند و مجوز فعالیت رایانه ای خود را ثبت کنند. در مجموع شرکت هایی که دارای مدیر عامل با حداقل مدرک لیسانس می باشد می توانند برای دریافت مجوز به نظام صنفی رایانه ای مراجعه کنند.

مجوز ساماندهی

از دیگر مجوزهای فروشگاه اینترنتی لازم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین، مجوز ساماندهی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در واقع این مجوز نشان می دهد که محتوای وب سایت شما تایید شده است و مشکلی ندارد. برای راه اندازی فروشگاه می توانید این مجوز را دریافت نکنید ولی مزیتی که این نماد دارد این است که اگر سایت فیلتر شود، ستاد ساماندهی قبل از فیلترینگ شما را با ارسال اس ام اس آگاه می کند. و داشتن این مجوز برای فروشگاه هایی بیشتر مناسب است که دارای محتوای صوتی و تصویری هستند که احتمال فیلترینگ آن بیشتر از سایر محتواها می باشد.

نقد و بررسی

در این مقاله سعی شد در مورد تمامی نکاتی که به مجوزهای فروشگاه اینترنتی مربوط بود اشاره شود. هر شخصی برای کسب و کار خود نیاز به مجوز دارد و در صورتیکه دارای فروشگاه اینترنتی است، برای جلب اعتماد مشتریان خود بهتر است که برخی از مجوزهای فروشگاه های اینترنتی را کسب کند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *