نرخ پرش یا بانس ریت چیست؟

نرخ پرش یا بانس ریت

 

یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر سئو سایت که توجه کمتری را به خود جلب کرده است نرخ پرش یا بانس ریت می باشد. در واقع نزخ پرش به تعداد کاربرانی که به سایت مراجعه می کنند ولی بدون بازدید از دیگر صفحات سایت از آن خارج می شوند، اطلاق می شود. این یعنی سایت شما به اندازه کافی برای کاربر جذابیت نداشته است و تاثیر منفی بر روی سایت شما می گذارد.

اگر بخواهیم نرخ پرش را با یک مثال از دنیا واقعی بیان کنیم فرض می کنیم شما یک مغازه دار هستید، مشتری وارد مغازه می شود، نگاهی بخ قفسه ها می اندازد و بدون پرسیدن سوالی از مغازه خارج می شود.

مشتری پرید!!!

به همین ترتیب سایتی که مشتری پران است نرخ پرش بالایی دارد. هرچقدر هم برای تبلیغات هزینه کند ارزشی ندارد. به عبارت دیگر تبلیغات در این حالت آب در هاون کوبیدن است!!

یکی از سوالات اساسی در مورد بانس ریت این است که چگونه نرخ پرش سایت خود را می توانم ببینم؟

نرخ پرش یا بانس ریت را می توان از سایت های گوگل آنالیتیک، الکسا و … مشاهده کرد.

دیدن نرخ پرش به چه دردی می خورد؟

  • درصورتی که صفحات سایت شما نرخ پرش بالایی دارند می توانید محتوای آنها را بهبود بخشید.
  • متوجه می شوید سایت به طراحی مجدد نیاز دارد یا خیر.
  • متوجه می شوید کدام صفحه برای کاربرتان جذاب تر است.
  • متوجه می شوید کدام عبارت کلیدی در ایجاد ترافیک سایت نقشی نداشته است.

عوامل کلیدی موثر بر نرخ پرش یا بانس ریت

۱.محتوای مناسب سایت

در صورتی که محتوای سایت شما با کیفیت باشد کاربر زمانی بیشتری را در سایت شما سپری می کند و از دیگر صفحات نیز بازدید می کند به این ترتیب نرخ پرش را کاهش می دهد.

۲.سرعت بارگذاری سایت

اکثر مردم هنگام سرچ راجب یک موضوع چندین صفحه را همزمان باز می کنند و معمولا صفحه ای را مطالعه می کنند که سریع تر باز می شود. هرچه سرعت سایت شما بالاتر باشد کاربر علاقه ی بیشتری برای بررسی دیگر صفحات سایت دارد.

۳.لینک های داخلی سایت.

ممکن است کاربر به هنگام خواندن یک مطلب به اطلاعات جامع تری نیاز داشته باشد. در صورتی که از لینک های داخلی مناسب استفاده کرده باشید و کاربر را به صفحه ی دیگری از سایت خودتان ارجاع دهید نرخ پرش یا بانس ریت کاهش خواهد یافت.

۴.کاربری آسان سایت

عموم مردم از یک سایت بهم ریخته و شلوغ بازدید نمی کنند و معمولا علاقه ای به کنکاس در آن نشان نمی دهند. اگر دسترسی کاربر را به بخش های مختلف سایت آسان کنید کاربر علاقه ی بیشتری به بازدید از سایت شما نشان می دهد.

۵.تطبیق کلمات کلیدی با محتوای سایت

برخی از سئوکاران برای اینکه بازدید از سایت بالا برود از یک کلمه کلیدی نامربوط به موضوع استفاه می کنند. کاربر در بدو وردو با فهمیدن این مطلب به سرعت سایت شما را ترک می کند که این موضوع نیز سبب افزایش پرش سایت یا بانس ریت می شود.

۶.ظاهر سایت

حتی اگر مناسب ترین محتوا را هم برای سایت در نظر گرفته باشید، در صورتی که ظاهر سایت جذابیتی برای کاربر نداشته باشد علاقه ای به خواندن ادامه مطلب از خود نشان نمی دهد و سایت شما را ترک می کند. این هم از دیگر دلایل جابجایی نرخ پرش یا بانس ریت در سایت است.

۷.تبلیغات

برخی سایت ها برای دریفات هزینه بیشتر و درآمدزایی به تعداد بی رویه از تبلیغات استفاده می کنند که بازخوردی به غیر از کلافه کردن کاربر و خروج سریع وی از سایت ندارد. این موضوع سبب آزردگی خاطر کاربر شده که جابجایی نرخ پرش ایا بانس ریت را به همراه دارد.

۸.ریسپانسیو بودن سایت

امروزه کمتر کسی برای بازدید از یک سایت لپ تاب و یا کامپیوتر خود را روشن می کند. بسیاری از کاربراین از تلفن همراه برای  مراجعه به وب سایت استفاده می کنند. بنابراین سایتی که در تلفن همراه نمایش خوبی نداشته باشد از نظر کاربر مناسب نیست و سایت را ترک می کند.

نرخ پرش یا بانس ریت چگونه محاسبه می شود؟

گوگل آنالیتیکس برای اینکه نرخ پرش یا بانس ریت را محاسبه کند از دو مفهوم سشن و هیت استفاده می کند. در ادامه این دو مفهوم را به اختصار شرح می دهیم.

سشن چیست؟

هر کاربری که وارد سایت می شود گوگل آنالیتیکس یک تایمر را که به صورت پیشفرض روی ۳۰ دقیقه تنظیم شده است، روشن می کند. بعضی کارها مثل رفتن به دیگر صفحه ها این تایمر را ریست می کند. مثلا شما در حال خواندن یک مقاله در یک سایت هستید که ۱۰ دقیقه طول می کشد، اگر پس از ده دقیقه به یک صفحه دیگر از همین سایت مراجعه کنید تایمر سشن دوباره از ۳۰ دقیقه شروع می شود.

هیت چیست؟

هیت هرکاری است که کاربر در سایت انجام می دهد. مثلا بازکردن صفحه جدید را گوگل آنلیتیکس به صورت خودکار ثبت و دریافت می کند و به عنوان یک هیت ثبت می کند. ولی مثلا کلیک بر روی گزینه ی دانلود یک هیت محسوب نمی شود و گوگل انالیتیکس آن را تشخیص نمی دهد.

بنابراین گوگل آنالیتیکس از طرف کاربر به دو صورت درخواست دریافت می کند.

  • درخواست هایی که به عنوان تعامل محسوب می شوند و سشن را تمدید می کنند.
  • درخواست هایی که غیرتعاملی هستند و تاثیری روی سشن ندارند.

شما می توانید برای وبسایت خود درخواست ها را تعریف کنید. بدین منظور درخواست‌ها یا کار‌های دیگری که کاربر در وبسایت شما انجام می‌دهد را می‌توانید به کمک گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) به آنالیتیکس ارسال کنید و تعیین ‌کنید که این عمل یا درخواست کاربر تعاملی باشد یا غیر تعاملی.

مثلا تعیین کنید که پرکردن فرم عضویت، ثبت ایمیل یا کلیک بر روی یک عکس تعامل ثبت شود. همچنین با ثبت این تعاملات در تگ منیجر می توانید رصد کنید که چه تعاملاتی در سایت بیشتر یا کمتر اتفاق می افتد. بدین روش نقاط قوت و یا ضعف سایت محتوای خود را می توانید پیدا کنید.

نرخ پرش یا بانس ریت ایده آل چقدر است؟

نرخ پرش یا بانس ریت ایده آل برای یک سایت عددی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است. همچنین برای اسیت هایی که به تازگی سئو شده اند نرخ پرش ۳۰ الی ۴۰ درصد نیز طبیعی است. ولی نرخ پرش بالای ۵۰ درصد غیر طبیعی و نگران کننده است و برای کاهش آن تلاش هایی لازم است.

رابطه ی بین نرخ پرش یا بانس ریت با سئو چیست؟

یکی از موضوعاتی که بین هاله ای از ابهام فرو رفته است این است که نرخ پرش یا بانس ریت جزو فاکتورهای سئو حساب می شود یا خیر؟

در ظاهر منطقی نیست که گوگل از داده های یک سایت دیگر مانند گوگل آنالیتیکس به عنوان یکی از رتبه بندی های سایت خود استفاده کند. مثلا اگر گوگل آنالیتیکس به خوبی تنظیم نشده باشد اطلاعات نادرستی را ممکن است در اختیار گوگل برای رتبه بندی قرار دهد.

پیش بینی درست است و گوگل از نتایج گوگل آنالیتیکس در الگوریتم خود استفاده نمی کند ولی باید مطالب سایت شما به قدری قوی باشد که مشتری با یک بار مراجعه صفحه را برای مراجعه بعدی به ذهن بسپارد. چراکه این کار بر بروی رتبه بندی گوگل تاثیرگذار است.

جالب است بدانید نرخ پرش قابل دستکاری و ضعیف است و در حالت کلی تکنیک های کلاه سیاهی وجود دارد که با آن ها می توان بازدید و تعامل مصنوعی ایجا کرد. پس مطمئن باشید که گول از چنین فاکتور ضعیفی استفاه نمی کند.

پس نرخ پرش به چه درد می خورد؟

نرخ پرش یا بانس ریت تنها شاخصی است که میزان تعامل کاربران با سایت شما را نشان می دهد. با نرخ پرش می خواهیم بدانیم چه درصدی از کاربران ما را دنبال می کنند و مطالب ما برای چه درصدی از کاربران مفید است.

در واثع بررسی نرخ پرش به تنهایی بیشتر سبب گمراهی در تحلیل می شود و سبب برنامه ریزی اشتباه می گردد. نرخ پرش یا بانس ریت می بایست از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد و در کنار ان دیگر شاخص ها مانند نوع صفحه، محتوا، کلمات کلیدی، محصولات و … در نظر گرفته شود.

برای اینکه نشان دهیم نرخ پرش چگونه گاهی شما را به اشتباه می اندازد از یمک مثال استفاده می کنیم.

یک مثال جالب توجه!

وبسایتی دارید که برای برطرف کردن نیازهای فوری کاربران طراحی شده است و شماره تماس پزشک ها

، آدرس رستوران ها و مکان های تفریحی را به نمایش گذاشته اید. ولی نرخ پرش بالایی دارید. در این حالت بالا بودن نرخ پرش طبیعی است چون کاربر با باز کردن سایت شما به هدفش رسیده و صفحه را می بندد. در این حالت یک وبمستر باهوش می تواند کاربر را وادار کند برای رسیدن به هدفش کلیک کند. مثلا برای نمایش تلفن، برای دیدن عکس بیشتر از یک مکان، برای آدرس دقیق و .. . با این کار نرخ پرش واقعی تر می شود.

چگونه نرخ پرش سایت را کاهش دهیم؟

همانطور که پیش ازین بیان شد نرخ پرش یا بانس ریت فاکتوری است که به کاربرانی اطلاق می شود که وارد سایت شما می شوند و بدون کلیک بر روی موضع دیگر از سایت خارج می شوند. مسلما بالا بودن ان فاکتور و یا به زبان عامیانه مشتری پراکنی به نفع شما نیست و بدین معنی است که کاربر از محتوای سایت شما راضی نبوده و محتوایی را که می خواسته در سایت شما نیافته است.

داشتن نرخ پرش بالا ممکن است به ۳ معنی باشد:

  • کیفیت صفحه مورد نظر پایین است. در این صفحه از بازدیدکننده دعوت به انجام هیچ تعاملی نمی شود.
  • مخاطبان هدف شما با هدف صفحه مورد نظر تطابق ندارند، به همین دلیل با این صفحه تعاملی ایجاد نمی کنند.
  • بازدیدکنندگان اطلاعاتی که به دنبالش بوده اند را به دست آورده اند.

به صورت کلی نرخ پرش بالا بدین معنی است که پیج نامربوط است و یا برای بازدیدکنندگان جذابیتی ندارد. هیچوقت بعد از بالا بودن نرخ پرش اقدام به حذف پیج نکنید و سایت دیگری طراحی نکنید. قبل از این کار اقداماتی است که می تواند نرخ پرش یا بانس ریت شما را کاهش دهد. قبل از حذف پیج به ترتیب اقدامات زیر را انجام دهید طبیعتا به بهبود پیج شما کمک خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که نرخ پرش تنها به شما می گوید که کاربری وارد سایت شده و بدون انجام عملی آن را ترک کرده است و مشخص نمی کند که کاربر چطور با صفحه شما تعامل داشته است. به همین دلیل می بایست دیگر فاکتورها نیز بررسی شود.

مطمئن شوید که صفحات شما مطابق با نسخه موبایلی هستند.

در دنیای امروزی معمولا به جای استفاده از لپ تاب و یا دسکتاب کامپیوتر از صفحات جستجوی سایت موبایل استفاده می شود. به همین دلیل است که طراحی محتوا برای نسخه موبایلی ارجحیت دارد.

اگر وارد سایتی شوید که برای خواندن محتوای آن دائم باید زوم کنید و یا عکس های آن کامل نباشد، سبب آزردگی خاطر شده و به سرعت سایت را ترک می کنید. امروزه باید سایت شما به گونه ای باشد که سایت شما بر روی موبایل تعامل برانگیز باشد.

همچنین ممکن است به سایتی مراجعه کنید که برای دیدن یک ویدیو حجم اینترنت بالایی می بایست صرف کنید. این موضوع نیز سبب می شود کاربر از پیچ شما خارج شود و به سایت دیگری مراجعه کند. به همین دلیل بهتر است ویدیوهایی که حجم بالایی دارند از نسخه موبایلی حذف شوند و یا اینکه یک ویدیو کم حجم تر که تنها نکات را به صورت خلاصه وار بیان می کند در نسخه موبایلی بارگذاری شود.

نرخ پرش را با سایت ها و پلتفرم های مختلف بررسی کنید.

گاهی ممکن است منابع دچار اختلال باشند و این موضوع بر روی نرخ پرش یا بانس ریت شما تاثیرگذار است. در این مواقع بهتر است که به پیامی که از طریق آن مردم را به سمت محتوای مورد نظر در وب سایت هدایت می کنید نگاهی بیاندازید.

آیا این پیام واقعاً با محتوایی که به آن اشاره می کند هماهنگ است؟ آیا فردی که بر روی لینک قرار داده شده در توییتر یا اینستاگرام یا فیس بوک کلیک می کند همان عنوان و عکس و محتوای هماهنگ با آن را می بیند؟ اگر جواب شما به هر یک از سوالات شما خیر است، استراتژی شما نیاز به کار دارد. پس همیشه سعی کنید هنگامی که می خواهید محتوایی از وب سایت تان را از طریق کانال های دیگر معرفی کنید،‌ پیام شما با محتوا هماهنگ باشد. شما همیشه باید انتظارات بازدیدکنندگان را از این طریق برآورده کنید.

تعیین کنید که کلمه کلیدی به کار برده شده به اندازه کافی مطلب را پوشش می دهد.

این موضوع را با یک مثال شرح می دهیم. فرض کنید شخصی در حال جستجوی “راه حل نرم افزاری بازاریابی اتوماسیون ” است. احتمالا این شخص به دنبال یک نرم افزار مناسب برای کمک به تصمیم گیری مدیران در مقابل مشتریان است. اما اگر کسی “بازاریابی اتوماسیون” را جستجو کند به دنبال خرید یا دانلود یک نرم افزار نیست و به دنبال یک محتوای آموزنده در مورد موضوع است.

بنابراین در انتخاب کلمه کلیدی مناسب دقت کنید و مطمئن شوید که کلمه کلیدی شما تمامی مطالب را پوشش می دهد.

هنگامی که نرخ پرش یا بانس ریت را بررسی می کنید تمامی جوانب را بررسی کنید. زمانی که هر کاربر به طور متوسط در سایت شما صرف کرده است را بررسی کنید. محلی که بیشترین سرچ در مورد موضوع شما بوده را بررسی کنید و دستگاهی که با آن بیشترین سرچ را داشته بیابید. شما می بایست سایت خود را با تمامی عوامل تطبیق دهید تا به کاهش نرخ پرش یا بانس ریت خود کمک کنید.

همانند یک مکانیک که با روشن بودن چراغ اتومبیل تمامی مشکلات احتمالی را بررسی می کند، شما نیز تمامی جوانب را بررسی کنید. هیچ الگوی واحدی برای حل نرخ پرش یا بانس ریت وجود ندارد، اما دانستن این که چه هستند و چگونه به بهبود سایت شما کمک می کنند خالی از لطف نیست.

سوالات متداول

۱.نرخ پرش خوب به چه معناست؟

به عنوان یک قانون کلی نرخ پرش زیر ۴۰ درصد عالی، بین ۴۰ تا ۵۵ درصد معمولا خوب، نرخ پرش ۵۵ تا ۶۵ در صد نیاز به توجه برای پیشرفت و نرخ پرش بالای ۹۰ درصد و یا زیر ۲۰ درصد اغلب نشان دهنده خطای رهگیری و یا نصب کد است.

۲.نرخ پرش بالا چی چیزی را نشان می دهد؟

نرخ پرش به تنهایی ملاک نیست و باید جوانب بررسی شود. مثلا اگر میانگین زمان حضور کاربران در سایت بالاست ولی نرخ پرش زیاد است، بدین معناست که افراد بدون نیاز به کنکاش بیشتر در سایت شما به هدف مطلوب رسیده اند.

۳.نرخ پرش صد در صد یعی چه؟

یعنی هر شخصی در این صفحه بدون مشاهده هیچ نوع محتوای دیگر از وب سایت شما خارج شده است.

۴.نرخ پرش چگونه محاسبه می شود؟

نرخ پرش یا بانس ریت بر اساس کل بازدیدهای یک صفحه تقسیم بر کل ورودی های وب سایت محاسبه می شود.

۵.آیا نرخ پرش بالا به سئو آسیب می زند؟

اگرچه نرخ پرش یا بانس ریت مستقیما روی رتبه بندی سایت تاثیری ندارد ولی می بایست بررسی شود و بهبود داده شود. نرخ پرش بالا اغلب به دلیل مشکلات عمیق در سایت ایجاد می شود.

۶.گوگل نرخ پرش را چگونه محاسبه می کند؟

نرخ پرش یک سایت با تقسیم تعداد بازدیدهای تک صفحه ای بر تعداد کل بازدیدهای سایت محاسبه می شود و اگر ۵۰ نفر از این کاربران در صفحه اصلی شما قرار گیرند و دو نفر از آنها بدون ایجاد درخواست دیگری از سایت خارج شوند، صفحه اصلی شما ۴ درصد نرخ پرش دارد.

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *