گوگل ادز چیست و چگونه عمل می کند؟

تبلیغات گوگل ادز چیست؟

یکی از بسترهای تبلیغات آنلاین که توسط گوگل انجام می شود و امروزه بسیاری از کسب و کارها از آن برای جذب مخاطب و مشتریان خود استفاده می کنند، گوگل ادز است که شما را به رتبه های بالا در صفحات اول گوگل می رساند و راه حلی سریعتر از سئو است (و البته موقتی).

قبل از تبلیغات گوگل ادز شما باید برای کسب و کارتان کار طراحی سایت را انجام داده باشید. هنگامی که سایت شما آماده بود می توانید از تبلیغات گوگل استفاده کنید. پس از ساخت اکانت و شارژ گوگل ادز و تعیین یکسری موارد مثل بودجه روزانه برای تبلیغات، می توانید یکی از انواع کمپین های تبلیغات گوگل ادز را انتخاب کنید.

متاسفانه در ایران به دلیل تحریم هایی که گوگل اعمال کرده امکان شارژ مستقیم از ایران وجود ندارد و حتما باید با شرکت ها واسط کار کنید.

کمپین های ادز به چند دسته سرچ یا جستجو، دیسپلی یا نمایشی، شاپینگ، ویدیویی و اپلیکیشن تقسیم می شود که رایج ترین آنها در کشور ایران سرچ یا جستجو و دیسپلی نمایشی است.

در تبلیغات سرچ شما باید کلمات کلیدی مهم در حوزه ی کسب و کار خود را در بستر گوگل ادز وارد کرده و آن را در دسته بندی های بهتر طبقه بندی کنید. به این ترتیب مخاطبانی که در گوگل کلمات مرتبط با کسب و کار شما را سرچ می کنند سایت شما را دیده و می توانند تبدیل به یکی از مشتریان شما شوند.

در تبلیغات دیسپلی نمایشی نیز شما با ساخت بنرهای تبلیغاتی خود که جذابیت های بصری و عنوان های هدفمندی دارند و نوشتن توضیحات مناسب، آن را از طریق گوگل ادز در بسترآنلاین و سایت های مختلف نمایش می دهید.

در تمامی تبلیغات گوگل ادز به ازای هر کلیک که روی تبلیغات شما می شود از بودجه روزانه شما کم می شود. در واقع شما در تنظیمات گوگل ادز قیمتی را باید به ازای هر کلیک داشته باشید که بسته به بودجه روزانه شما تعداد کلیک ها مشخص می شود.

آیا گوگل ادز در کسب و کار شما تاثیرگذار است؟

اگر تنظیمات گوگل ادز را به درستی انجام دهید و آن را به خوبی مدیریت کنید این بستر می تواند برای کسب و کار شما بسیار موثر باشد. تنظیماتی مثل تعیین بهترین کلمات کلیدی، نوشتن جذاب ترین، بهترین و هدفمند ترین جملات، تعیین بهترین هزینه کلیک و بودجه در تبلیغ و انتقال درست مخاطب به صفحه سایت و در نتیجه سیاست گذاری درست جهت جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری از طریق سایت.

Max CPC  چیست و چطور تعیین می شود؟

ماکس سی پی سی یا حداکثر هزینه در واقع بیشترین هزینه ایست که شما حاضرید به ازای کلیک بر روی کلمات کلیدی تعیین شده و تبلیغ خود داشته باشید. این حداکثر هزینه با توجه به میزان رقابت در آن کلمه کلیدی و حضور رقبا تعیین می شود.

امتیاز کیفیت در گوگل ادز یعنی چه؟

امتیاز کیفیت یا Quality Score نقش بسیار موثری جهت تعیین جایگاه تبلیغات شما دارد. امتیاز کیفیت عددی است بین ۰ تا ۱۰ که گوگل بر اساس بررسی مواردی که در ادامه نام میبریم به شما امتیاز می دهد.

مواردی که باعث افزایش امتیاز Quality Score می شود عبارتند از:

۱-  نرخ کلیک یا CTR:

یعنی هرچه میزان کلیک ها به میزان نمایش بالاتر باشد نرخ کلیک بالاتر است و بهتر است.

۲-  ارتباط نزدیک بین کلمات کلیدی:

در واقع هرچه ارتباط و نزدیکی کلمات کلیدی و تبلیغ شما بیشتر باشد باعث می شود گوگل تبلیغ شما را در رتبه های بالاتری طبقه بندی کند و باعث افزایش Quality Score می شود. مرتبط بودن در گوگل ادز به معنای میزان ارتباط کلمات کلیدی با تبلیغاتی که نمایش داده می شوند و همچنین ارتباط منطقی بین صفحه فرود مخاطب با کلمات کلیدی تعیین شده می باشد.

۳-  تجربه کاربری از صفحه ی فرود:

هرچه محتوا و نحوه ی ارتباط  با صفحه فرود سایت شما برای مخاطب بهتر و جذابتر باشد گوگل مطابق با الگوریتم های خودش آن را تشخیص داده و در نتیجه روی کوآلیتی اسکور شما تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

مزایده ی تبلیغات گوگل:

با ایجاد تبلیغات و تعیین کلمات کلیدی خود در اکانت گوگل ادز در مزایده گوگل شرکت داده می شوید. با توجه به تعاریفی که از “حداکثر هزینه” و “امتیاز کیفیت” در پاراگراف های قبل داشتیم می توانیم Ad Rank را تعریف کنیم که برابر با مضرب این دو(یعنی حداکثر هزینه و امتیاز کیفیت) در یکدیگر است.

هرچه میزان Ad Rank بالاتر باشد در مزایده ی گوگل جایگاه بالاتری خواهید داشت. مزایده ی گوگل میزان کیفیت و کمیت نمایش تبلیغ شما و جایگاه آن را تعیین می کند.

ریمارکتینگ و ریتارگتینگ در گوگل ادز:

زمانی که شما به وسیله تبلیغات گوگل ادز باعث جذب مخاطب بر روی سایت خود شدید و از آنها ایمیل یا شماره تلفن دریافت کردید و تبدیل به مشتری کردید می توانید ریمارکتینگ را انجام دهید. در واقع از طریق ارسال تبلیغ خود به ایمیل یا شماره آنها مشتریان فعلی یا قبلی خود را برای ارتباط و خرید مجدد(مثلا با گذاشتن تخفیف یا ارائه محصول و خدمات جدید) به سمت خود جذب می کنید.

ریتارگتینگ هم هدفش جذب مخاطبانی است که از سایت شما بازدید انجام داده اند و ممکن است بعضی از آنها هم ایمیل یا شماره تلفن خود را هم در سایت شما وارد کرده باشند اما تبدیل به مشتریان شما نشده اند. در این حالت شما به وسیله ی ریتارگتیگ گوگل ادز می توانید تبلیغات خود را با هدف جذب به آنها در بسترهای مختلف نشان بدهید. در واقع اگر شما گوگل آنالیتیکس و ادز را روی سایت خود متصل کرده باشید هنگامی که یک مخاطب وارد سایت شما می شود شناسه ای از ورود آن مخاطب گرفته و در خود ذخیره می کند تا بشود آن را با شناسه پیدا و تبلیغات خود را با هدف جذب به او نمایش داد.

ریتارگتینگ و ریمارکتینگ در گوگل ادز یکی از مفیدترین کارهایی است که شما می توانید برای افزایش مشتری و مخاطبان کسب و کارتان انجام دهید. هدف هر دو یکی است و فقط در استراتژی بازاریابی و راه های جذب مخاطب با یکدیگر متفاوتند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *