نکات کلیدی در تنظیم قرارداد طراحی سایت

نکات کلیدی در تنظیم قرارداد طراحی سایت

قرارداد طراحی سایت و اپلیکیشن یکی از انواع قراردادهایی است که نیاز به مراجعه حضوری در بخش و مرکز خاصی ندارد و می تواند به صورت غیر حضوری نیز انجام شود.

کسانی که در زمینه طراحی سایت و یا طراحی اپلیکیشن تبحر خاصی دارند می توانند از این فرصت استفاده کنند و بدون اینکه نیاز به سرمایه اولیه داشته بشند به صورت غر حضوری و مجازی شروع به انجام کار کنند. در این بین تنها چالشی که همچنان پا برجاست عقد قرارداد میان طرفین است. برخی از شرکت ها متن قرارداد طراحی سایت را از طریق پیک برای مشتریان خود ارسال می کنند. اما در این مقاله می خواهیم در مورد محتوای قرارداد طراحی سایت صحبت کنیم و شاخص هایی که بایستی مشتری در نظر بگیرد را جزء به جزء بررسی کنیم.

قرارداد مذکور می بایست با دقت و هوشمندی تنظیم شده باشد. این کار باعث می شود بسیاری از اختلافت و سوء تفهم های احتمالی رفع شود. نمونه ای ن قردادها در اینترنت فراوان است. اما می بایست به این نکته توجه کنید که ممکن است این قراردادها همه خواسته های طرفین را پوشش ندهداز این رو توصیه می شود در این گونه موارد پیش از عقد قرارداد اطلاعات لازم را کسب کنید.

قرارداد طراحی سایت

برخی تصور می کنند تنظیم قرارداد طراحی سایت کاری بسیار ساده بوده و نیاز به تخصص چندانی ندارد ولی سخت در اشتباهید. قرارداد طراحی سایت پیچیدگی های زیادی دارد که اگر حتی یک بند آن جابجا شود ممکن است آسیب های زیادی به کاربر وارد کنند. بیشترین دلیل عمده اهمیت قرارداد طراحی سایت این است که عموم مردم از ویژگی های یک وب سایت خوب و منحصر به فرد اطلاعی ندارند و برخی از طراحان سایت مبتدی به راحتی می توانند با ارائه یک کار صعیف هزینه های هنگفتی دریافت کنند.

طراحی سایت و اپلیکیشن در کنار تمامی موارد و ویژگی های خود از جمبه کیفی نیز می بایست بررسی شود. بدین معنی که ممکن است یک وب ساتی طراحی شود ولی مطابق با سلیقه مشتری نباشد چرا که ظاهر وب سایت کاملا سلیقه ای است و در نگاه اول می بایست نظر صاحب وب سایت را جذب کند. از این رو می توان گفت قرارداد طراحی سایت با توجه به اینکه به صورت کیفی و توسط کارفرما سنجیده می شود بسیار مهم است.

۱۰ نکته مهم که قبل عقد قرارداد طراحی سایت باید بدانید.

چناننچه می خواهید برای کسب و کار خود یک وب سایت راه اندازی کنید ولی در مورد وب سایت و ویژگی های شاخص آن اطلاعاتی ندارد حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. غافل شدن از برخی نکات مهم ممکن است در چندین سال بعد وب سایت شما را با مشکل مواجه کند. قط کافیست که نکات بیان شده در این مقاله را قبل از عقد قرارداد طراحی سایت بدانید.

  • دامنه و فضای میزبانی وب سایت بایستی به نام شما ثبت شود.

اگر قصد طراحی وب سایت و ثبت دامنه را دارید. هنگام عقد قرارداد طراحی سایت این نکته را متئکر شوید که دامنه کسب و کار شما بایستی به نام خودتان صبت شود. بدین صورت می توانید اطمینان حاصل کنید که از دامنه و نام کسب و کار شما سوء استفاده نخواهد شد. و نکنه دیگر اینکه پس از اتمام زمان قرارداد می توانید شخصا و بدون پرداخت هزینه اضافی اقدام به تمدید آن کنید. در نظر داشته باشید تمدید دامنه فقط توسط ثبت نام کننده اولیه صورت می پذیرد.

اگر صاحب دامنه ای هستید که نمی دانید به نام چه کسی ثبت شده است تنها کافیست به وب سایت who is بروید و نام دامنه را درج کنید. تمامی اطلاعات عمومی مربوط به دامنه در اختیار شما قرار داده می شود.

  • از طراحی بخواهید وب سایت شما را داینامیک طراحی کند.

طراحی وب سایت عموما به دو روش صورت می پذیرد. طراحی استاتیک و طراحی داینامیک. در حالت اولیه شما دسترسی به محتوای وب سایت ندارید و حتی دانش طراحی وب سایت را نیز ندارید که بتوانید محتوای وب سایت را مطابق با سلیقه خود تغییر دهید. ولی در حالت طراحی داینامیک به راحتی می توانید در بخش اعظم محتوای وب سایت خود تغییرات ایجاد کنید.

  • از طراح بخواهید وب سایت شما را ریسپانسیو طراحی کند.

وب سایت هایی که برای شما طراحی می شوند همگی توسط رایانه صورت می گیرد. ریسپانسیو بودن یا واکنش گرایی وب سایت به این معنی است که وب سایت شما علاوه بر صفحه نمایش رایانه، در تمامی صفحه نمایش ها در اندازه های مختلف (مانند موبایل، تبلت و…) صحیح و کامل نمایش داده شود و کاربر برای خواندن یک مطلب مجبور به زوم روی محتوا نباشد. این موضوع در سئوی وب سایت شما هم بسیار تاثیرگذار می باشد. در جدید ترین الگوریتم های سئو، گوگل تاکیذ کرده است که از یک نسخه جداگانه برای مشاهده وب سایت روی موبایل استفاده شود.

  • یک تصویر پیش نمایش و یا مشابه در قرارداد مشاهده و آن را تایید کنید.

برای طراحی یک وب سایت ذهنیت های متفاوتی وجود دارد که معمولا هنگام عقد قرارداد طراحی سایت در این مورد به صورت انتزاعی سخن گفته می شود و ممکن است هر یک منظور خود را به درستی منتقل نکند. بنابراین این احتمال وجود دارد که در خروجی کار کارفرما سوپرایز شود چون سایت مور نظر مشابه ذهنیت او نیست.

برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است که طراح سایت ضمن عقد قرارداد طراحی سایت یک وب سایت که فقط المان های تصویری وب و نحوه چینش مشخص است در اختیار کارفرما قرار دهد تا به تایید او برسد.

  • دریافت آموزش کار با وب سایت و بروز رسانی سایت

برای اینکه بتوانید وب سایت خود را از نظر سئو بهینه سازی کنید می بایست برخی تغییرات را به صورت روزانه انجام دهید و یا مثلا عکس جدیدی از محصول بارگزاری کنید. از این رو طراح سایت موظف است هنگام عقد قرارداد طراحی سایت تضمین کند که یک ویدیو آموزشی حاوی آموزش نحوه کار با وب سایت را در اختیار شما قرار می دهد. همچنین ممکن است برخی افزونه هایی که در وب سایت شما بارگذاری شده اند پس از مدتی نیاز به بروزرسانی داشته باشند. در این مورد نیز طراح بایستی شما را ساپورت کند.

ذکر این نکته مهم است که امروزه بیشتر سایت ها از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند که یک بستر قدرتمند برای تولید محتوا می باشد. این سیستم خیال شما را در رابطه با بروز رسانی وب سایت راح کرده است.

  • نام کاربری و رمز عبور فضاهای مدیریتی خود را در اختیار داشته باشید.

پس از اتمام طراحی وب سایت شما به انواع نام کاربری و رمز عبور مانند ورود به فضای هاست، مدیریت دامنه، پنل سیستم مدیریت محتوا و ایمیل های محرمانه ارسال شده نیاز دارید. هنگام عقد قرارداد طراحی سایت این موضوع را یادآور شوید که تمامی این اطلاعات را در انتهای کار می بایست دریافت کنید.

  • پشتبانی سریع از طراح وب سایت

پس از اینکه قرارداد طراحی سایت شما تمام می شود طراح سایت موظف است تا یک مدت مشخص از وب سایت شما پشتبانی کند تا مشکلات به وجود آمده را حل و فصل کند. در واقع در زمان های ضروری طبق بند قرارداد طراحی سایت مشکلات ایجاد شده را بررسی و حل کند. برخی شرکت ها برای وب سایت های خود یک سال پشتیبانی رایان در نظر می گیرند.

  • کلیه فایل ها و کدهای برنامه نویسی را دریافت کنید.

شما در ابتدای کار با پرداخت هزینه از طراح سایت خواسته اید که یک سایت برای شما طراحی کند و در واقع هزینه کدهای نوشته شده را پرداخت کرده اید. بنابراین هنگام پایان زمان قرارداد طراحی سایت از طراح بخواهید کدها را در اختیار شما قرار دهد که در اینده در صورتی که بخواهید یک سایت مشابهی راه اندازی کنید از همان کدها استفاده کنید.

  • زمان تحویل و حد مجاز تاخیر طرفین را در قرارداد طراحی سایت ذکر کنید.

بسته به شرایط مختلف ممکن است زمان تحویل سایت عوض شود. گاهی ممکن است کسب و کار شما در آستانه یک نمایشگاه باشد و می بایست وب سایت خود را تا نمایشگاه تحویل بگیرید. در این حالات حتما هنگام عقد قرارداد طراحی سایت زمان تحویل پروژه و حداکثر زمان تاخیر را ذکر کنید.

  • وب سایت را بهینه شده برای موتورهای جستجو دریافت کنید.

طبیعتا یکی از اهداف شما از داشتن وب سایت حضور صفحات برتر موتورهای جستجو می باشد. فرایند بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو و یا همان سئو می بایست از همان زمان طراحی سایت در نظر گرفته شود و کلیه المان های اثرگذار روی سئو بررسی شود. مثلا سرعت بارگذاری وب سایت یکی از مهم ترین پارامترهایی است که در سئوی سایت بسیار مهم است. نوشتن کدهای مربوط به سرعت بارگذاری می بایست هنگام طراحی سایت صورت پذیرد.

این موضوع مشکل بسیاری از کسب و کارها می باشد که به هنگام طراحی سایت و عدم رعایت هر یک از این موارد می تواند فرایندهای ناخوشایندی را برای شما رقم بزند. تمامی مواردی که ذکر شد می بایست قبل از عقد قرارداد طراحی سایت بررسی شود و سپس قرارداد طراحی سایت امضا گردد.

  • مالکیت فکری داشته باشید

قبل عقد قرارداد در نظر داشته باشید که در مورد ظاهر سایت و محل قرارگیری المان ها خودتان می خواهید تصمیم گیرنده باشید و یا اینکه طراحی را در اختیار طراح سایت قرار می دهید. معمولا برخی به دلیل اشنایی قبلی با طراحی سایت ترجیح می دهند خودشان در مورد بخش های مختلف سایت نظر بدهند و به طراح سایت اطمینان نکنند. همچنین در مورد حقوق مربوط به سایت از جمله ثبت دامنه سایت بایستی در قرارداد تعیین تکلیف شود.

  • تست و بررسی سایت

بهتر است در قرارداد طراحی سایت یک تایم برای تست و بررسی سایت تعیین شود. همانطور که پیش از این بیان شد هنگام عقد قرارداد به دلیل نبود یک سایت عینی، تمامی پیشنهادات به صورت انتزاعی است و ممکن است طیف فکری طرفین یکسان نباشد. بنابراین بهتر است در همان بخش های اولیه طراحی یک جلسه در باب تست و بررسی وب سایت از جانب صاحب وب سایت انجام شود.

ویژگی های مشترک قرارداد طراحی سایت با دیگر قراردادها

  • طرفین قرارداد

مانند هر قرارداد دیگری مشخصات طرافین ازجمله هویت، آدرس و سمت طرفین قرارداد ذکر شود. برای جلوگیری از اشتباهات احتمالی مدارک شناسایی طرفین را ضمیمه قرارداد کنید و به رویت طرفین برسانید.

  • موضوع و مدت قرارداد

در این بخش از قرارداد طراحی سایت می بایست به ویژگی های سایت به صوتر کلی اشاره کنید و مواردی که در بخش قبل ذکر شد را ضممیه کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. همچنین مدت زمان قرارداد طراحی سایت می بایست به طور دقیق ذکر گردد تا از بروز اختلافات جلوگیری شود.

  • تعهدات طرفین

در ابن بخش ذکر می شود که هریک از طرفین چه تعهداتی را در قرارداد طراحی سایت و در طول چه مدتی باید به انجام برسانند.

  • مبلغ قرارداد و شرایط پرداخت

در قرارداد طراحی سایت می بایست هزینه کامل طراحی سایت ذکر شود و به طور واضح ذکر گردد که هزینه به صورت یکجا پرداخت می شود و یا اینکه طی انجام فرایندی و به صورت مرحله به مرحله پرداخت می گردد. همچنین در برخی قراردادها ممکن است طراح سایت با صاحب کسب و کار شریک شود که در این حالت هزینه به صورت درصدی تعیین می شود.

  • پایان قرارداد و پیش بینی فسخ قرارداد

در یک بخش از قرارداد طراحی سایت می بایست تعیی شود که این قرارداد در چه صورتی فسخ می گردد. مثلا در صورت تاخیر پس از زمان مشخصی و یا تاخیر کارفرما در باب پرداخت هزینه طرفین می توانند قرارداد را فسخ کنند.

  • ساده نوشتن را در نظر داشته باشید.

نه تنها برای قرارداد طراحی سایت بلکه برای عقد تمامی قردادهای تجاری بایستی ساده نوشتن و روان نویسی را در اولویت کاری خود قرار دهید. قرادادها به خودی خود پیچیدگی خاص خود را دارد از این با استفاده از کلمات پیچیده و عبارت های مبهم این پیچیدگی را اضافه نکنید.

جمع بندی

عقد قرارداد طراحی سایت و تنظیم آن می بایست با استفاده از نکاتی که به آن اشاره شد بسیار ساده باشد و در عین حال بتواند تمامی درخواست های کارفرما و وظایف طراح سایت را در خود بگنجاند. در این مقاله در مورد نکاتی که قبل از اقدام به سفارش طراحی سایت باید بدانید را در بخش اول بیان کردیم و در ادامه در مورد متن قرارداد با شما به بحث و تبادل نظر پرداختیم. اگر به فکر طراحی یک وب سایت و تنظیم قرارداد هستید به نکات بیان شده حتما دقت کنید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *